Tytuł pozycji:
Vintage fashion in social media as a context for creation of information behaviour. Research proposal
The subject of this thesis is the creation of information behaviour in context of the phenomenon of vitage fashion. It presents the characteristics of key concepts related to information science issues, with the distinction of information behaviour, information literacy and information spaces. The image of the term „vintage fashion” was also discussed and the social media and other sources of information used for the study were characterized. The method of analysis and literacy criticism was used to prepare the theoretical part of the work.The aim of the undertaken research was to identify and analyze specific information behaviours generated by the group interested in vintage fashion. By using questionnaire as a research tool, the qualitative-quantitative method was attended with the use of random-purpose selection of the research group. As a result of the research and analysis, it was possible to specify the list of information beahaviour characteristic to the studied group and describe tchem in detail.
Przedmiotem pracy jest kreowanie zachowań informacyjnych w kontekście zjawiska mody vintage. Przedstawiono w niej charakterystykę kluczowych pojęć dotyczących zagadnień informatologicznych, z wyróżnieniem zachowań informacyjnych, kompetencji informacyjnych oraz przestrzeni informacyjnych. Omówiono również wizerunek terminu „moda vintage” w kulturze oraz scharakteryzowano wykorzystane na potrzeby badania media społecznościowe i inne źródła informacji. Do sporządzenia części teoretycznej pracy posłużono się metodą analizy i krytyki piśmienniczej.Celem podjętych badań była identyfikacja oraz analiza specyficznych zachowań informacyjnych generowanych przez grupę zainteresowaną modą vintage. Przy użyciu kwestionariusza ankiety jako narzędzia badawczego posłużono się metodą jakościowo-ilościową z wykorzystaniem doboru losowo-celowego grupy badawczej. W efekcie badania i analizy udało się wyszczególnić zbiór charakterystycznych dla badanej grupy zachowań informacyjnych i szczegółowo je opisać.