Tytuł pozycji:
Premises for restoration of passenger transport on railway line number 229 between Pruszcz Gdański and Lębork
This study shows a socio-economic situation of central part of Pomeranian voivodeship, which varies depending on the access to well-operating public transport systems. The period of time when passenger traffic of the railway line 229 was closed (partially it has been reopened) led to a change of connections between various towns and villages in this area, but also altered the type of these connections. Transport potential of these service is divided into three aspects: demographics, commuting to work and also destinations and frequency of trips of people living in municipalities crossed by the railway line 229. All of these aspects helped to divide the whole line into segments with different potential intensity and type of traffic. It is especially useful while analysing whether it is reasonable to restore this railway line in whole. One should remember that not all displacements and their intensity can be easily measured. What is more, there is no information how much these needs will be accomplished by using trains. For this purpose, the author will show already made investments, and some which are planned to be fulfilled in order to integrate different modes of transport and convince as many people as possible to use them. The main aim of all these solutions is to renew connections as they were before and in some time to help with development of this areas through education and financial flows.
W pracy przedstawiono sytuację społeczno-ekonomiczną obszaru środkowej części województwa pomorskiego, który w dużym stopniu jest zróżnicowany przez dostęp do dobrze działającego transportu publicznego. Okres zawieszonego ruchu pasażerskiego na linii kolejowej 229 wpłynął na kierunki i rodzaj powiązań między miejscowościami w tej części województwa pomorskiego. Potencjał tych powiązań został przebadany w trzech aspektach: demograficznym, dojazdów do pracy oraz celów i częstości podróży mieszkańców gmin położonych na linii kolejowej 229. Wszystkie z wymienionych aspektów pozwoliły na podzielenie całej linii na odcinki o różnym potencjalnym natężeniu i rodzaju ruchu. Jest to bardzo przydatne do oceny zasadności reaktywacji tej linii. Warto jednakże pamiętać, iż nie wszystkie przemieszczenia i ich natężenie są łatwo mierzalne, co więcej nie wiadomo w jakim stopniu te potrzeby będą realizowane za pomocą pociągów pasażerskich. W tym celu przedstawione zostaną już podjęte a także planowane działania mające na celu zintegrowanie różnych środków transportu, aby przyciągnąć jak największą liczbę pasażerów. Wszystkie te zabiegi mają na pierwszym etapie zapewnić odnowienie wcześniej funkcjonujących powiązań oraz z czasem pomóc, poprzez edukację i przepływy finansowe, w rozwoju obszarów, które uznawane były za peryferyjne.