Tytuł pozycji:
Level of empathy vs. willingness of medical personnel to provide support to parents of Neonatal Intensive Care Unit patients.
INTRODUCTION: Hospitalized newborns’ parents must face many difficult emotions, fear for their child’s life and health, as well as NICU specificity. They also need to cope with the overall emergency situation they found themselves in. In order to be able to survive and respond to these challenges, they need to receive support not only from their loved ones but what is more - from the NICU health professionals. Midwives and nurses empathy towards newborns treated at NICU, as well as their parents, plays vital role in their ability to provide support. AIM: The aim of the study was to examine the relation between the midwives’ and nurses’ level of empathy and their willingness to provide support to NICU patients and their parents.MATERIAL AND METHODS: The study was carried out using a diagnostic survey and poll technique. The research tools set involved a self-constructed survey form and an IRI questionnaire. For the final analysis, the author factored in the results of surveying 56 nurses and midwives employed at Neonatal Intensive Care Unit. RESULTS: More than a half of the surveyed NICU health professionals showed a high level of support. Greater empathy significantly enhanced their willingness to provide support to the parents of the hospitalized newborns. Neither seniority, nor level of education, nor pediatric/neonatal specialization corresponded greatly to the number of actions that might be considered as providing support. The health professionals subjectively assessed their level of willingness to provide support as deficient.CONCLUSION: Developing empathy among nurses and midwives is important because it helps health professionals be more sensitized to patients’ and their caretakers’ needs, including their need to receive various forms of support. Greater care should be taken to prepare health professionals to provide and demonstrate various forms of support.
WSTĘP: Rodzice hospitalizowanych noworodków muszą zmierzyć się z wieloma trudnymi emocjami, lękiem o zdrowie i życie ich dziecka, specyfiką OITN oraz kryzysową sytuacją, w której się znaleźli. Aby odnaleźć się w tej trudnej sytuacji i sprostać wyzwaniom tego czasu potrzebują wsparcia ze strony osób bliskich, ale przede wszystkim ˗ ze strony personelu medycznego OITN. Empatia pielęgniarek i położnych wobec noworodków leczonych na OITN i ich rodziców ma ogromne znaczenie dla gotowości personelu medycznego do udzielania wsparcia. CEL PRACY: Celem niniejszej pracy była weryfikacja gotowości położnych i pielęgniarek do udzielania wsparcia pacjentom i ich rodzicom na OITN w zależności od natężenia empatii.MATERIAŁY I METODY: Badanie zostało przeprowadzone metodą sondażu diagnostycznego oraz techniką ankiety. Bateria narzędzi badawczych obejmowała autorski kwestionariusz oraz kwestionariusz IRI. Do ostatecznych analiz włączony wyniki badania 56 pielęgniarek i położnych pracujących na OITN. WYNIKI: U ponad połowy badanego personelu medycznego OITN poziom udzielania wsparcia pozostawał na wysokim poziomie. Wyższy poziom empatii pielęgniarek i położnych znacząco zwiększał gotowość do udzielania wsparcia rodzicom hospitalizowanych noworodków. Staż pracy, wykształcenie i posiadanie specjalizacji pediatrycznej/neonatologicznej nie różnicowały znacząco natężenia aktywności zawodowych mających charakter wsparcia. Personel medyczny subiektywnie określał swoje przygotowanie do udzielania wsparcia jako niewystarczające.WNIOSKI: Rozwój empatycznej postawy wśród pielęgniarek i położnych jest istotny z uwagi na walor uwrażliwiania na potrzeby pacjenta i jego opiekunów, w tym m.in. na potrzeby otrzymywania zróżnicowanych form wsparcia. Należy także zwracać większą uwagę na przygotowanie personelu medycznego do udzielania oraz komunikowania zróżnicowanych form wsparcia.