Tytuł pozycji:
Rola i znaczenie indoktrynacji w budowaniu faszystowskiego państwa we Włoszech w latach 1922-1943
- Tytuł:
-
Rola i znaczenie indoktrynacji w budowaniu faszystowskiego państwa we Włoszech w latach 1922-1943
The role and impact of indoctrination in building a fascist state in Italy between 1922 and 1943
- Autorzy:
-
Cherkes, Hanna
- Słowa kluczowe:
-
Totalitarianism, fascism, indoctrination, ideology, Italy of the interwar period, Benito Mussolini
Totalitaryzm, faszyzm, indoktrynacja, ideologia, Włochy okresu międzywojennego, Benito Mussolini
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Indoctrination played an important role in popularizing the doctrine of fascism, consolidating the regime and in building the fascist state. As a conscious and systematic process of instilling beliefs, especially political and social beliefs, ideas or patterns of behavior, into individuals, groups or society as a whole, indoctrination contributed to changing Italian society's perception of fascism. It took place through persistent propaganda carried out by the mass media, the regime's educational system and politicized culture.In the thesis, the process of indoctrination of society in the fascist state is analyzed, along with an attempt to show what role it played in the lives of society as a whole, especially children and young people. The phenomenon of indoctrination will be analyzed not only in the political and economic spheres, but also in such dimensions of life as education, sports, culture and everyday life. The phenomenon of indoctrination as an element of the construction of a totalitarian state during Fascist Italy is examined. The main assumptions and features of fascist doctrine were indicated. The program of Italian fascism of B. Mussolini was analyzed. The phenomenon of indoctrination was analyzed and its main features and forms of influence were indicated. Analyzed and described what impact it had on selected spheres of socio-political life (education, youth organizations, religion, sports, economy, culture). It was examined how indoctrination changed the perception of fascism by Italian society.In a totalitarian state, indoctrination aims to completely eliminate alternative perspectives and critical thinking. Citizens are deprived of freedom of thought and are forced to accept the official narrative that is imposed by the authorities. There is repeated use of information manipulation, disinformation and repression against those who oppose the imposed ideology.
Istotną rolę w popularyzacji doktryny faszyzmu, konsolidacji reżimu i w budowaniu faszystowskiego państwa odegrała indoktrynacja. Jako świadomy i systematyczny proces wpajania jednostkom, grupom lub całemu społeczeństwu przekonań, zwłaszcza politycznych i społecznych, idei lub wzorów zachowań, indoktrynacja przyczyniła się do zmiany percepcji faszyzmu przez włoskie społeczeństwo. Odbywała się za pomocą uporczywej propagandy prowadzonej przez środki masowego przekazu, system reżimowej oświaty i upolitycznionej kultury.W nieniejszej pracy analizie poddany został proces indoktrynacji społeczeństwa w państwie faszystowskim wraz z próbą wykazania, jaką rolę odegrał on w życiu całego społeczeństwa, a zwłaszcza dzieci i młodzieży. Zjawisko indoktrynacji zostanie przeanalizowane nie tylko w sferze polityki i gospodarki, ale także w takich wymiarach życia jak edukacja, sport, kultura czy życie codzienne. Zbadano zjawisko indoktrynacji jako element budowy państwa totalitarnego w okresie Włoch faszysstowskich. Wskazano główne założenia i cechy doktryny faszystowskiej. Przeanalizowano program włoskiego faszyzmu B.Mussoliniego. Analizowano zjawisko indoktrynacji oraz zostały wskazane jej główne cechy i formy oddziaływania. Przeanalizowano i opisano jaki wpływ to miało na wybrane sfery życia społeczno-politycznego ( oświata, organizacje młodzieżowe, religia, sport, gospodarka, kultura). Zbadano w jaki sposób indoktrynacja wpłynęła na zmianę percepcji faszyzmy przez włoskie społeczeństwo.W państwie totalitarnym indoktrynacja ma na celu całkowite wyeliminowanie alternatywnych perspektyw i krytycznego myślenia. Obywatele są pozbawieni wolności myśli i są zmuszani do zaakceptowania oficjalnej narracji, która jest narzucona przez władzę. Wielokrotnie stosuje się manipulację informacją, dezinformację oraz represje wobec osób, które sprzeciwiają się narzuconej ideologii.