Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Bitnik jako outsider. Analiza form sprzeciwu wobec społeczeństwa obfitości

Tytuł:
Bitnik jako outsider. Analiza form sprzeciwu wobec społeczeństwa obfitości
Beatnik as an outsider. An analysis of the forms of rebellion against the society of abundance
Autorzy:
Brzozowski, Bartłomiej
Słowa kluczowe:
Counterculture, Beat Generation, Jack Kerouac, Masculinity Studies, Gender Studies, Capitalism, Rebellion, Herbert Marcuse
Kontrkultura, Beat Generation, Jack Kerouac, Studia nad męskościami, Gender studies, Kapitalizm, Bunt, Herbert Marcuse
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca "Bitnik jako outsider. Analiza form sprzeciwu wobec społeczeństwa obfitości" jest interpretacją przyjmowanych przez bohaterów powieści Jacka Kerouaca "W drodze" strategii buntu wobec systemu obowiązującego w Stanach Zjednoczonych lat 50. i 60. Autor opiera swoją analizę na teorii buntu Herberta Marcusego, który dokonując diagnozy społeczeństwa amerykańskiego II połowy XX wieku wskazał źródła opresji i wyzysku, wobec których krytyczni byli również pisarze z Beat Generation. Filozof dostrzegał możliwość zmiany jakościowej społeczeństwa, która przeprowadzona miała zostać przez osoby znajdujące się na marginesie życia społecznego. Marcuse określa ich mianem outsiderów. Przedstawienie myśli frankfurtczyka, jak również zarysowanie historii Beat Generation, z położeniem akcentu na komponent antysystemowy, umożliwia dokładną analizę strategii buntu bitników. Interpretacja utworu zgrupowana jest w dwa szerokie tematy: sprzeciw wobec kapitalizmu oraz sprzeciw wobec norm genderowym i seksualnym. W pierwszej kolejności autor poddaje analizie bitnikowskie podejście do pracy zarobkowej, koncentrując się na tymczasowości zatrudnienia oraz (re)konstruowaniu pracy w formę gry i zabawy. Następnie ukazuje, jak odmowa stabilnego życia zagwarantowanego przez stałe zatrudnienie i zwrócenie się ku różnym formom podróżowania było przejawem kontrkulturowych praktyk. Ponadto, bitnikowska antysystemowość charakteryzowała się również zerwaniem z materializmem, a właściwie z jego najradykalniejszą formą, czyli konsumpcjonizmem. Autor pracy przedstawia, jak krytyczna wobec społeczeństwa bitnikowska postawa realizowała się również w odmowie kupowania zbędnych dóbr oraz w braku nadmiernego przywiązania do przedmiotów. W pracy zostaje również zrekonstruowany bunt bitników w obrębie cielesności. Ciało uzależnione od wpływów instytucji władzy również staje się polem bitwy. Bohaterowie W drodze poddali krytyce dominujący wzorzec męskości, poprzez performans płciowy, który podważał naturalność i słuszność hegemonicznego modelu. Autor ukazuje bitnikowską krytykę instytucji małżeństwa, patriarchalnego wzorca rodziny oraz zinstytucjonalizowanego przymusu heteroseksualności. Rewolucja codzienności przejawia się w hedonistycznym dowartościowaniu ciała przez mężczyzn, którzy zamiast kapitału woleli kumulować doświadczenia.

'Beatnik as an outsider. An analysis of the forms of rebellion against the society of abundance' is an interpretation of how the characters of Jack Kerouac’s 'On the Road' rebel against the system in force in the United States of the 1950s and 1960s. The basis of the author’s analysis is Herbert Marcuse’s theory of rebellion, which explores the sources of oppression and exploitation in the American Society of the second half of the 20th Century that the Beat Generation was critical of likewise. The philosopher recognized the possibility of qualitative change in the society, which was to be carried out by the ‘outsiders’ – people on the margins of society. The presentation of Marcuse’s thought, as well as outlining the history of the Beat Generation with an emphasis on the anti-system component, enables a thorough analysis of the Beatniks' rebellion strategy.The interpretation of the novel is grouped into two broad themes: opposition to capitalism and opposition to gender and sexual norms. First, the author analyzes the bitnik approach to wage labor, focusing on the temporary nature of employment and the (re)construction of work into a form of play and fun. He then shows how the refusal of a stable life guaranteed by permanent employment and turning to various forms of travel were manifestations of countercultural practices. In addition, the Beatniks’ anti-systemism was also characterized by a break with materialism, or rather, its most radical form, consumerism. The author of the paper shows how the Beatniks’ critical attitude toward society was also realized in their refusal to buy unnecessary goods and in their lack of excessive attachment to objects.The work also reconstructs the rebellion of the Beatniks within corporeality. A body dependent on the influence of institutions of power also becomes a battleground. The heroes of On the Road subjected the dominant model of masculinity to criticism through gender performance that challenged the naturalness and validity of the hegemonic model. The author shows the Bitniks’ critique of the institution of marriage, the patriarchal pattern of the family, and the institutionalized coercion of heterosexuality. The revolution of everyday life is manifested in the hedonistic appreciation of the body by men, who preferred to accumulate experiences instead of capital.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies