Tytuł pozycji:
School shootings in the context of the Columbine Effect
- Tytuł:
-
School shootings in the context of the Columbine Effect
Szkolne zamachy w kontekście Efektu Columbine
- Autorzy:
-
Dziąbek, Ewa
- Słowa kluczowe:
-
shootings, school attacks, Columbine High School, terrorism, dehumanization, social exclusion, marginalization, rejection, lack of acceptance, mass murderers, active shooter, extended suicide, media, ideology, hated, school shooting's, imitate
strzelaniny, zamachy na szkoły, Szkoła Columbine, terroryzm, dehumanizacja, wykluczenie społeczne, marginalizacja, odrzucenie, brak akceptacji, masowi mordercy, aktywny strzelec, samobójstwo rozszerzone, media, ideologia, nienawiść, szkolna strzelanina, naśladownictwo
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie zagrożenia dla bezpieczeństwa jakim są zamachy szkolne w kontekście zjawiska Efektu Columbine. Kontekst ten odnosi się do konsekwencji i wpływu, jakie masowe strzelaniny mogą mieć na innych potencjalnych sprawców. Po incydencie w Columbine High School z 1999 roku stwierdzono, że niektórzy młodzi ludzie, zwłaszcza ci, którzy czują się na marginesie społeczeństwa lub doświadczają trudności emocjonalnych i wykluczenia społecznego mogą być zainspirowani chęcią popełnienia podobnych aktów przemocy. To wydarzenie wywołało szeroką debatę na temat przyczyn masowych strzelanin, włączając wpływ mediów, dostępu do broni palnej, prześladowania w szkole oraz problemów zdrowia psychicznego. Zjawisko to również podkreśla wpływ przemocy w mediach na zachowanie i postawy młodych ludzi. Ważnym aspektem jest również brak reakcji ze strony społeczeństwa kiedy sprawcy przed zamachami głośno odnosili się z chęcią dokonania ich. Efekt Columbine nadal jest badany i analizowany w celu znalezienia skutecznych sposobów zapobiegania masowym strzelaninom i zwiększania bezpieczeństwa publicznego.
The aim of this paper is to present the security threat posed by school shootings in the context of the phenomenon known as the Columbine Effect. This context refers to the consequences and impact that mass shootings can have on other potential perpetrators. Following the incident at Columbine High School in 1999, it was found that some young people, especially those who feel marginalized or experience emotional difficulties and social exclusion, may be inspired to commit similar acts of violence. This event sparked a broad debate on the causes of mass shootings, including the influence of media, access to firearms, school bullying, and mental health issues.This phenomenon also highlights the influence of media violence on the behavior and attitudes of young people. An important aspect is the lack of societal response when perpetrators openly express their desire to carry out such attacks. The Columbine Effect is still being studied and analyzed in order to find effective ways to prevent mass shootings and enhance public safety.