Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Conceptualization of Love in the Picturebook "Dwoje ludzi" by Iwona Chmielewska

Tytuł:
The Conceptualization of Love in the Picturebook "Dwoje ludzi" by Iwona Chmielewska
Konceptualizacja miłości w książce obrazkowej „Dwoje ludzi Iwony Chmielewskiej
Autorzy:
Jarzębak, Weronika
Słowa kluczowe:
książka obrazkowa, metafora pojęciowa, integracja pojęciowa, amalgamat, metonimia, multimodalność, konceptualizacja
picturebook, conceptual metaphor, conceptual integration (conceptual blending), amalgam, metonymy, multimodality, conceptualization
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem pracy jest przedstawienie sposobów konceptualizowania miłości w książce obrazkowej „Dwoje ludzi” Iwona Chmielewskiej. Ukazujemy zasadność stosowania narzędzi proponowanych przez nurt językoznawstwa kognitywnego w analizie multimodalnych utworów artystycznych. Przyglądamy się możliwościom, jakie oferują nam określone narzędzia, takie jak: metafora pojęciowa, metonimia czy teoria integracji pojęciowej. Rozważamy zagadnienie relacji pomiędzy nimi i potrzebę wprowadzania kolejnych metod. Analizę poszczególnych rozkładówek poprzedzamy przedstawieniem sposobów konceptualizowania miłości w kulturze, zarówno w tekstach artystycznych, jak i w codziennej komunikacji, na przykład w języku uczniów. Prezentujemy również metaforyczny sposób ujmowania miłości (MIŁOŚĆ TO PODRÓŻ, MIŁOŚĆ TO SIŁA etc.), znanych z klasycznej pozycji George’a Lakoffa i Marka Johnsona „Metafory w naszym życiu”. Konwencjonalne metafory pojęciowe konfrontujemy z artystycznymi reprezentacjami określonych aspektów trwania w relacji miłosnej, autorstwa Chmielewskiej. Podczas poszczególnych analiz obserwujemy, jaką wiedzę o języku, oraz jego związkach z myślą i rzeczywistością, ujawnia nam jego twórcze zastosowanie. Zastanawiamy się również nad pojęciami kluczowymi dla paradygmatu kognitywnego. Na przykładzie dwóch rozkładówek wyjaśniamy wybrane kategorie językoznawcze do których należą, między innymi: perspektywa, punkt widzenia, profil i baza oraz założenia teorii integracji pojęć, opracowane przez Gillesa Fauconniera i Marka Turnera. Poszczególne motywy kolejnych fragmentów implikują określone zagadnienia, które poddajemy refleksji. Z tego powodu sięgamy także do wiedzy z dziedziny filozofii (koncepcje czasu; sensu i celu) czy teorii koloru. Dokonujemy redefinicji motywów tradycyjnie obecnych w kulturze, takich jak klepsydra, księga, klucz. Ponadto analizujemy związki słowa i obrazu w książce Chmielewskiej, odwołując się do klasyfikacji, którą zaproponowały Maria Nikolajeva oraz Carole Scott. Rozważamy, jaki zmultiplikowany sens ujawniają współpracujące z sobą modusy.

The aim of the work is to present ways of conceptualizing love in the picturebook “Dwoje ludzi” by Iwona Chmielewska. We depist the rightness of using the tools which are offered by the cognitive linguistics to analyze multimodal artistic works. We observe how are the possibilities of the tools, such as: the conceptual metaphor, the metonymy or the conceptual integration theory. We consider the issue of the relationship between them and the need to introduce further methods. Before the analysis the book’s excerpts, we present the ways of conceptualizing love in culture, both in artistic texts and in everyday communication, for example in the language of students. We also remind the metaphors of love (LOVE IS A JOURNEY, LOVE IS A FORCE, etc. ), known from George Lakoff’s and Mark Johnson’s classic “Metaphors We Live by”. Conventional conceptual metaphors are confronted with artistic representations of different aspects of love relationship, created by Chmielewska. During individual analyses, we observe what knowledge about the language, and its relationship with the mind and the reality, its artistic usage reveals to us. We also consider the basic concepts for the cognitive paradigm. Using the two example from the book, we explain selected linguistic categories, for example: the perspective, the point of view, the profile and the base, and the assumptions of the conceptual integration theory, which was developed by Gilles Fauconnier and Mark Turner. Different motives of the Chmilewska’s book imply following issues, which we take into consideration. Because of it, we also introduce some philosophical aspects (the conceptions of time; the sense and the aim) or use the theory of colour. We redefine traditional themes, which are known from our culture, such as: a hourglass, a book, a key. In addition, we analyze the relationship between word and image in Chmielewska’s book, according to the classification which was elaborated by Maria Nikolajeva and Carole Scott. We consider what multiplied meaning, which is appeared thanks to the modes cooperation, reveals.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies