Tytuł pozycji:
Kobieta epoki Oświecenia a kreacja postaci kobiecych w tragedii neoklasycystycznej Franciszka Wężyka
- Tytuł:
-
Kobieta epoki Oświecenia a kreacja postaci kobiecych w tragedii neoklasycystycznej Franciszka Wężyka
A Woman of the Enlightenment and the Creation of Female Characters in the Neoclassical Tragedy of Franciszek Wężyk
- Autorzy:
-
Błeszyńska, Maria
- Słowa kluczowe:
-
Tragedy, Women, Enlightenment, Franciszek Wężyk, Women in Enlightenment, Neoclassical tragedy
Tragedia, Kobieta, Oświecenie, Franciszek Wężyk, Kobiety w oświeceniu, Tragedia neoklasycystyczna
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This work is an attempt to analyze the attitudes of women in the neoclassical tragedies of Franciszek Wężyk, written between 1804 and 1827. Thesis discusses characteristics of the tragedy originating in France and the changes that were made when it became popular in Poland. Expectations of society towards women from the Baroque to the Enlightenment and Franciszek Wężyk's reference to them through the prism of his closest family - mother, wife, who could be a role model for him when he was creating characters in Wężyk’s four works: "Gliński", "Barbara Radziwiłłówna", "Bolesław Śmiały" and "Wanda".
Praca ta to próba analizy postaw kobiet występujących w tragediach neoklasycystycznych Franciszka Wężyka, napisanych w latach 1804 - 1827. Znajdziemy tu charakterystykę formy i stylu tragedii pochodzącej z Francji i omówienie zmian, jakich dokonano w obrębie gatunku, kiedy stał się popularny w Polsce. Przybliżono oczekiwania społeczeństwa wobec kobiet, od baroku do oświecenia, i odniesienie się do nich Franciszka Wężyka przez pryzmat najbliższej rodziny - matki, żony, które mogły być dla niego wzorem podczas kreowania postaci w czterech utworach dramatopisarza : „Glińskim”, „Barbarze Radziwiłłównie”, ”Bolesławie Śmiałym” oraz „Wandzie”.