Tytuł pozycji:
The celebritization of Polish criminals in new and traditional media.
Celem pracy była analiza procesu celebrytyzacji przestępców w nowych i tradycyjnych mediach w Polsce. Koncepcyjnym tłem analizy uczyniono zjawiska shockvertisingu, fandomu oraz tematykę true crime jako elementów atrakcyjności medialnej. Na potrzeby badań wybrano dwa case study polskich celebrytów–przestępców, a następnie przeprowadzono analizę obrazów medialnych tych postaci w okresie ich celebrytyzacji. Kryteriami, według których oceniano przebieg i finał celebrytyzacji przestępców w mediach, były: człowiek, wydarzenie, reakcja mediów, otoczenie i finał w mediach. Założono, że udany proces celebrytyzacji polega na skupieniu i utrzymaniu uwagi mediów przez długi czas, co jest jednym z kluczowych czynników rozpoznawalności i popularności bohaterów przekazów medialnych. Celem pracy w wymiarze ogólnym była analiza roli mediów w procesie celebrytyzacji przestępców.
The aim of the paper was to analyze the process of celebritization of criminals in new and traditional media in Poland. The conceptual background of the analysis was the phenomenon of shockvertising, fandom and true crime as elements of media attractiveness. For the purposes of the study, two case studies of Polish celebrities-criminals were selected, followed by an analysis of media images of these characters during the period of their celebrityization. Criteria used to evaluate the course and outcome of media celebrations were: person, event, media reaction, environment and media outcome. It was assumed that a successful process of celebrityization consists in focusing and maintaining the attention of the media for a long time, which is one of the key factors in the recognition and popularity of the characters of media reports. The aim of the work was to analyze the role of the media in the process of celebrityization of criminals.