Tytuł pozycji:
Social communication of a person with autism diagnosed in adulthood. Multiple case studies.
Spektrum autyzmu to zaburzenie rozwojowe, którego głównymi objawami są deficyty w zakresie komunikacji i interakcji społecznych oraz trwałe, nietypowe i powtarzalne wzorce zachowań, czynności i zainteresowań. Na temat spektrum autyzmu opublikowano wiele obszernych badań. Większość z nich skupia się jednak na analizie i opisie zaburzeń u dzieci. Niniejsze badanie dotyczy osób dorosłych ze spektrum autyzmu – łączy zagadnienia dotyczące problemów komunikacyjnych, które u nich występują oraz istotności diagnozy i jej wpływu na owe problemy. Celem badania jest opis problemów komunikacyjnych osób, które otrzymały diagnozę autyzmu w wieku dorosłym, sprawdzenie jak objawiają się owe deficyty, jak badani sobie z nimi radzą oraz „czy” i „jak” wiedza o byciu w spektrum autyzmu wpływa na problemy komunikacyjne. Zastosowanym modelem badania jest wielokrotne studium przypadku. Dane zostały zgromadzone w trakcie częściowo ustrukturyzowanych wywiadów pogłębionych z uczestnictwem dwóch osób, które otrzymały diagnozę autyzmu po 18 roku życia. Wyniki zostały przeanalizowane za pomocą analizy tematycznej.Analiza zebranych danych umożliwiła opis problemów komunikacyjnych oraz wpływu diagnozy autyzmu na radzenie sobie z nimi. Opisane problemy wpisują się w charakterystyczne zaburzenia występujące w spektrum autyzmu. Badani doświadczali trudności w komunikacji i interakcjach społecznych spowodowanych samym zaburzeniem, jak i jego późną diagnozą. Opisują również czynniki wpływające na zmniejszenie bądź narastanie problemów komunikacyjnych oraz techniki, jakie stosują, aby im zapobiec. Wyniki badania wskazują na to, że świadomość diagnozy autyzmu wpływa pozytywnie na poprawę zdolności komunikacyjnych i interpersonalnych badanych. Otrzymanie diagnozy autyzmu pozwoliło im na analizę i zrozumienie swoich zachowań, reakcji czy wydarzeń z przeszłości. Diagnoza jest dla badanych nowym kierunkiem rozwoju, pracy nad sobą i swoimi problemami.
Autism spectrum disorder is a developmental disorder whose main symptoms are deficits in social communication and social interaction as well as persistent, unusual and repetitive patterns of behavior, activities or interests. Autism is a relatively well and extensively studied disorder. Most studies, however, focus on the analysis and description of disorders in children. This study combines the issues of communication problems in adults with autism and the importance of diagnosis and its impact on these communication problems.The aim of the study is to describe the communication problems of people who received a diagnosis of autism in adulthood, to check how these deficits manifest themselves, how the respondents deal with them, and "whether" and "how" the knowledge of being on the autism spectrum affects communication problems.The research model used is a multiple case study. Data were collected through semi-structured in-depth interviews with two people diagnosed with autism after the age of 18. The results were analyzed using thematic analysis.The analysis of the collected data made it possible to describe the communication problems of the respondents and the impact of the diagnosis of autism on coping with them. The described problems are part of the characteristic disorders occurring in the autism spectrum. The subjects experienced difficulties in communication and social interaction, caused by the disorder itself and its late diagnosis. They also describe the factors influencing the reduction or increase of communication problems, and the techniques they use to prevent them.The results of the study indicate that the awareness of the diagnosis of autism positively affects the improvement of communication and interpersonal skills of the respondents. Receiving a diagnosis of autism allowed the subjects to analyze and understand their behavior, reactions or events from the past. The diagnosis is a new direction for the subjects to develop, work on themselves and their problems.