Tytuł pozycji:
Pastorelles preserved in the archives of the Cistercian monastery in Mogiła - analysis and source-critical edition
- Tytuł:
-
Pastorelles preserved in the archives of the Cistercian monastery in Mogiła - analysis and source-critical edition
Pastorelle zachowane w archiwum klasztoru oo. Cystersów w Mogile - analiza i edycja źródłowo-krytyczna
- Autorzy:
-
Dydaś, Fabian
- Słowa kluczowe:
-
Christmas music, pastorelles, Czech music, 18th century music, religious music, Polish music, Mogiła, Cistercians.
Muzyka bożonarodzeniowa, pastorelle, muzyka czeska, muzyka XVIII wieku, muzyka religijna, muzyka polska, Mogiła, Cystersi.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Muzyka bożonarodzeniowa zajmuje szczególne miejsce w repertuarze wielu kultur europejskich. Twórcy z naszego kręgu kulturowego komponowali na to święto różne gatunki muzyczne: msze, nieszpory czy kantaty, ale również trudne do jednoznacznego zaklasyfikowania gatunkowego pastorelle. Celem niniejszej pracy jest analiza i edycja źródłowo-krytyczna pastorell zachowanych w archiwum klasztoru oo. Cystersów w Mogile. W pierwszym rozdziale omówiona została historia klasztoru cysterskiego oraz przyklasztornej kapeli muzycznej ze szczególnym uwzględnieniem okresu działalności kapeli w XVIII wieku, z którego pochodzą omawiane zabytki muzyczne. Kolejny rozdział skupiony jest na problemie definicji terminu jakim jest „pastorella”, zarówno w polskiej jak i zagranicznej literaturze przedmiotu. W rozdziale trzecim przedstawiono siedem utworów o sygn. 1006-1010, podzielonych ze względu na ukształtowanie formalne. W ramach niniejszego rozdziału podważone zostało autorstwo utworu Salve te filii przypisywane kompozytorowi Antonowi Neumannowi oraz o nowe informacje uzupełniona została biografia Jeronyma Haury, czeskiego kompozytora, którego pastorella Surge mopse de somno veni zachowała się w archiwum klasztoru. W części drugiej pracy sporządzono edycję źródłowo-krytyczną pastorell opatrzoną komentarzem rewizyjnym wraz z dodanymi tekstami słownymi omawianych kompozycji. ¬
Christmas music holds a special place in the repertoire of many European cultures. Creators from our cultural circle composed various musical genres for this holiday: masses, vespers or cantatas, but also pastorellas, which are difficult to clearly classify in terms of genre. The purpose of this paper is to analyze and edit the source-critical edition of pastorellas preserved in the archives of the Cistercian monastery in Mogila. The first chapter discusses the history of the Cistercian monastery and the monastery's music ensemble, with particular emphasis on the period of the ensemble’s activity in the 18th century, from which the discussed musical materials come. The next chapter focuses on the problem of defining the term "pastorella," both in Polish and foreign literature on the subject. The third chapter presents seven works ref. 1006-1010, divided according to their formal form. Within the framework of this chapter, the authorship of the piece Salve te filii attributed to the composer Anton Neumann is questioned, and the the biography of Jeronym Haura, a Czech composer whose pastorella Surge mopse de somno veni is preserved in the monastery's archives, has been supplemented with new information. In the second part of the work, a critical edition of the pastorellas was made with a revision commentary, along with the added verbal texts of the compositions in question.