For over 30 years, Lean Higher Education (LHE) has been used to improve university management (Maciąg 2016). As research shows, LHE enhances the quality of services, reduces waste, better use of resources, improves communication, increases the sense of responsibility, reduces risk, increases the transparency of management processes and systems, and improves employee satisfaction and work safety (Radnor, Bucci 2011; Balzer, 2010; Emiliani, 2015; Antony, 2014; Hines, Lethbridge, 2008; Balzer et al. 2016 Cudney et al. 2020, Maciąg et al. 2021). There are also changes in the area of organizational and work culture (Maciąg 2019, Maciąg et al. 2022) and leadership (Balzer et al. 2015, Lu et al. 2017, Maciąg 2021, Maciąg 2022). Despite the increasing number of publications, there are still significant cognitive, methodological and application gaps in LHE research. There is a lack of knowledge on how to use the potential of Lean management even better and more fully to implement the university's mission and strategy, in terms of sustainable development, how to shape the culture of continuous improvement at the university, and how to measure changes. The aim of the study is to indicate the fundamental directions and topics of research on the use of Lean management to improve universities. The study is based on the results of the analysis of the literature on the subject and the results of the author's own research.
Od ponad 30 lat Lean Higher Education (LHE) jest wykorzystywany do doskonalenia zarządzania uczelniami (Maciąg 2016). Jak pokazują badania LHE wpływa na podniesienie jakości usług, redukcję marnotrawstwa, lepsze wykorzystanie zasobów, poprawę komunikacji, wzrost poczucia odpowiedzialności, zmniejszenie ryzyka, wzrost transparentność procesów i systemów zarządzania, poprawę satysfakcji pracowników i bezpieczeństwa pracy (Radnor, Bucci 2011; Balzer, 2010; Emiliani, 2015; Antony, 2014; Hines, Lethbridge, 2008; Balzer et al. 2016 Cudney et al. 2020, Maciąg et al. 2021). Wskazuje się również na zmiany w obszarze kultury organizacyjnej i kultury pracy (Maciąg 2019, Maciąg et al 2022) oraz przywództwa (Balzer et al. 2015, Lu et al. 2017, Maciąg 2021, Maciąg 2022). Pomimo wzrastającej ilości publikacji, nadal istnieją istotne luki poznawcze, metodologiczne oraz aplikacyjne w badaniach nad LHE. Brakuje wiedzy o tym jak jeszcze lepiej i pełniej wykorzystać potencjał Lean management do realizacji misji i strategii uczelni, również w aspekcie zrównoważonego rozwoju, jak kształtować kulturę nieustannego doskonalenia w uczelni, i jak mierzyć zmiany? Celem opracowania jest wskazanie kluczowych kierunków i tematów badań nad wykorzystaniem Lean management do doskonalenia uczelni. W opracowaniu oparto się na wynikach analizy literatura przedmiotu oraz wynikach badań własnych autorki.