Tytuł pozycji:
The business models in high-tech and creative industries: a comparative case study of two Chinese companies
Celem pracy jest przedstawienie istoty modeli biznesu oraz ocena i porównanie modeli biznesowych dwóch chińskich firm reprezentujących branżę wysokich technologii i branżę kreatywną. W pracy przyjęto metody analizy literatury i analizy przypadków, by ocenić i porównać modele biznesowe ZTE i Bilibili, reprezentujących odpowiednio branżę high-tech i branżę kreatywną. Po pierwsze, prac prezentuje definicje branż zaawansowanych technologii i branż kreatywnych, aby zrozumieć ich cechy charakterystyczne. Po drugie, praca prezentuje koncepcje i definicje modeli biznesowych, by zrozumieć ich specyfikę. Po trzecie, scharakteryzowano otoczenie rynkowe w Chinach, aby zapewnić tło do analizy wybranych przypadków. Zanalizowano dwie wybrane firmy i ich modele biznesu, korzystając z publicznie dostępnych danych i literatury. Ponadto, badanie zawiera zalecenia dotyczące ulepszeń modeli biznesowych obu firm.
The aim of this thesis is to to present the essence of business models, as well as to evaluate and compare the business models of two Chinese companies from high tech and creative industries. The paper adopts the methods of literature analysis and case analysis to analyze and compare the business models of ZTE and Bilibili. The two companies represent the high-tech industry and the creative industry respectively. First, the study investigates the definition of high-tech industries and creative industries to understand their characteristics. Second, the study investigates the concepts and definitions of different business models and how they operate to understand their different characteristics. Third, we describe the internal and external environment of the Chinese market to provide market background for the analysis of selected cases. Finally, two selected companies and their business models are analyzed using publicly available data and literature. Additionally, this study provides recommendations for business model improvements of the two companies.