Tytuł pozycji:
Znaczenie pozawerbalnych środków ekspresji w tworzeniu wizerunku osób przesłuchujących jako bohaterów filmów przedstawiających rzeczywistość PRL-u
Tematem pracy jest znaczenie pozawerbalnych środków ekspresji w tworzeniu wizerunku osób przesłuchujących jako bohaterów filmów przedstawiających rzeczywistość PRL-u. Analizie zostały poddane niewerbalne zachowania, które mają wpływ na tworzenie przekonującego wizerunku osób przesłuchujących. Zostały zaprezentowane w trzech filmach obrazujących rzeczywistość PRL-u, te dzieła to: „Przesłuchanie” Ryszarda Bugajskiego, „Zaćma” tego samego reżysera i „Hiacynt” w reżyserii Piotra Domalewskiego. W pierwszej części pracy zdefiniowano pojęcie wizerunku oraz wyodrębniono jego elementy, na których opierała się analiza materiałów badawczych. Następnie praca skupia się na wskazaniu komunikacyjnej funkcji zachowań niewerbalnych, opisaniu rodzajów tych komunikatów w wybranych ujęciach oraz nakreśleniu tła historycznego czasów PRL-u i wyjaśnieniu, w jaki sposób kreowana jest rzeczywistość filmowa. Kolejne części poświęcone są analizie wybranych filmów z uwzględnieniem elementów takich jak: sceneria i okoliczności przesłuchania, wygląd bohaterów oraz ich zachowania niewerbalne, czyli gesty, mimika i ton głosu.
The subject of the study is the importance of non-verbal means of expression in creating the image of interrogators as characters in films depicting the reality of the People's Republic of Poland. Non-verbal behaviors that affect the creation of a convincing image of interrogators were analyzed. They were presented in three films depicting the reality of communist Poland, these works are: "Przesłuchanie" by Ryszard Bugajski, "Zaćma" by the same director and "Hiacynt" directed by Piotr Domalewski. The first part of the work defines the concept of image and distinguishes its elements, on which the analysis of research materials was based. Then the work focuses on pointing out the communicative function of non-verbal behavior, describing the types of these messages in selected shots and outlining the historical background of the communist era and explaining how film reality is created. The next sections are devoted to the analysis of selected films, considering elements such as the setting and circumstances of the interrogation, the appearance of the characters and their nonverbal behavior ¬– gestures, facial expressions and tone of voice.