Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Jojne Firułkes by Gabriela Zapolska — stagings, controversies and innovations in the way of presenting Jewish figures

Tytuł:
Jojne Firułkes by Gabriela Zapolska — stagings, controversies and innovations in the way of presenting Jewish figures
Jojne Firułkes Gabrieli Zapolskiej — inscenizacje, kontrowersje i innowacje w sposobie przedstawiania postaci żydowskich
Autorzy:
Lorek, Zofia
Słowa kluczowe:
Gabriela Zapolska, Jojne Firułkes, Małka Szwarcenkopf, teatr polski, dramat polski, Żydzi, XIX wiek, dramaturgia XIX wieku
Gabriela Zapolska, Jojne Firułkes, Małka Szwarcenkopf, Polish theatre, Polish drama, Jews, 19th century, 19th century dramaturgy
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W niniejszej pracy zajmuję się zbadaniem dramatu pt. Jojne Firułkes Gabrieli Zapolskiej pod kątem przedstawiania postaci żydowskich w XIX-wiecznej Polsce, kontrowersji, jakie wywołały inscenizacje sztuki oraz odbioru dzieła przez środowisko polskie i żydowskie. Dla zakreślenia szerszego kontekstu zajęłam się także opisem stereotypów dotyczących postaci żydowskich w polskich dramatach XIX w., dokonałam skrótowej analizy relacji polsko-żydowskich w XIX w. oraz przyjrzałam się odbiorowi dramatu Małka Szwarcenkopf, pierwszej części dyptyku „sztuk żydowskich” Zapolskiej. Według przeprowadzonej przeze mnie analizy źródeł Jojne Firułkes jest sztuką pod wieloma względami nowoczesną i wyprzedzającą swoją epokę. Pomimo krytyki ze strony zarówno Żydów, jak i Polaków (krytyki w pewnych przypadkach uzasadnionej), myślę, że można uznać dramat Zapolskiej za jedno z pierwszych w historii polskiego dramatopisarstwa przedstawienie społeczności żydowskiej jako wspólnoty o własnej tożsamości, nie istniejącej jedynie w odniesieniu do Polaków.

In my thesis, I am investigating the drama entitled Jojne Firułkes by Gabriela Zapolska in terms of presenting Jewish characters in 19th-century Poland, the controversy caused by the staging of the play, and the reception of the work by the Polish and Jewish communities. In order to provide a broader context, I also dealt with the description of stereotypes regarding Jewish characters in Polish dramas of the 19th century, I made a brief analysis of Polish-Jewish relations in the 19th century, and I looked at the reception of Małka Szwarcenkopf, the first part of Zapolska's "Jewish plays" diptych.According to my analysis of sources, Jojne Firułkes is in many ways modern art and ahead of its time. Despite criticism from both Jews and Poles (criticism justified in some cases), I think that Zapolska's drama can be considered one of the first in the history of Polish playwriting to present the Jewish community as a community with its own identity, which does not exist only in relation to Poles.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies