Introduction: Motivation is one of the most important factors influencing human activity. Definitions of motivation emphasize its importance as a process initiating physical and mental activity, containing a mechanism for choosing a specific action, perseverance and energy for its implementation. There are many types of motivation i.a. external, intrinsic, amotivation. Nursing students choosing this educational path show different types of motivation, which are conditioned by many internal and external factors.The aim of the study: was to examine the motivation of students to educate in the field of nursing at the first-cycle studies.Material and methods: The survey was conducted online among 206 nursing students using the diagnostic survey method. An author's questionnaire survey, the Academic Motivation Scale (AMS), and the Generalized Self-Efficacy Scale (GSES) were utilized.Results: The respondents mentioned as the main determinants of the choice of nursing studies: the opportunity to work in various medical areas (mean 3.45 out of 4 on the Likert scale), the desire to help people, save lives, and care for others (mean 3.36), personal development opportunities (mean 3.19), and continuous professional improvement (mean 3.05). Nursing students primarily exhibited external identified motivation (mean 22.95) and intrinsic knowledge-oriented motivation (mean 21.61). Among the respondents, a high sense of generalized self-efficacy was dominant (52.9%), while 40.3% displayed an average level, and only 6.8% of students had a low sense of self-efficacy. Participants with a high sense of generalized self-efficacy were mainly characterized by a high level of external identified motivation (mean 24.17; p<0.001) and intrinsic knowledge-oriented motivation (mean 23.05; p<0.0001).Conclusions: Nursing students showed mainly an external type of motivation to educate in this field and also, they presented an increase in the level of motivation during their studies. Overall, the participants expressed satisfaction with their current education, which they believed prepared them well for their future professional work. The respondents expressed a willingness to pursue professional employment in Poland and continue their professional development.
Wstęp: Motywacja jest jednym z najbardziej istotnych czynników wpływających na działalność człowieka. Definicje motywacji podkreślają jej znaczenie jako procesu inicjującego aktywność fizyczną i psychiczną, zawierającego w sobie mechanizm wyboru konkretnego działania, wytrwałość i energię do jego realizacji. Rozróżnia się wiele rodzajów motywacji m.in.: zewnętrzna, wewnętrzna, amotywacja. Studenci pielęgniarstwa wybierając tę ścieżkę kształcenia wykazują różne typy motywacji, które warunkowane są wieloma czynnikami wewnętrznymi oraz zewnętrznymi. Celem pracy było zbadanie motywacji studentów do kształcenia na kierunku pielęgniarstwo na studiach pierwszego stopnia.Materiał i metody. Badanie przeprowadzono internetowo wśród 206 studentów pielęgniarstwa metodą sondażu diagnostycznego. Wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety, skalę Motywacji Akademickich (Academic Motivation Scale, AMS) oraz skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności (Generalized Self- Efficacy Scale, GSES).Wyniki: Badani wymienili jako główne determinanty wyboru studiów pielęgniarskich: możliwość pracy w wielu obszarach medycyny (śr. 3,45 pkt. spośród 4 w skali Likerta), chęć niesienia pomocy ludziom, ratowania życia i opieki nad drugim człowiekiem (śr. 3,36 pkt.), możliwość rozwoju osobistego (śr. 3,19 pkt.) oraz ciągłego doskonalenia zawodowego (śr. 3,05 pkt.). Studenci pielęgniarstwa w głównym stopniu prezentowali zewnętrzny typ motywacji zidentyfikowanej (śr. 22,95 pkt.) oraz motywację wewnętrzną - ukierunkowaną na wiedzę (śr. 21,61 pkt.). Wśród badanych dominowało wysokie poczucie uogólnionej własnej skuteczności (52,9%), przeciętny poziom wykazało 40,3% osób, a niski tylko 6,8% studentów. Respondenci z wysokim poczuciem własnej uogólnionej skuteczności charakteryzowali się głównie wysokim wskaźnikiem motywacji zewnętrznej - zidentyfikowanej (śr. 24,17 pkt.; p<0,001), a także motywacją wewnętrzną – ukierunkowanej na wiedzę (śr. 23,05 pkt.; p<0,001).Wnioski: Studenci pielęgniarstwa wykazywali głównie zewnętrzny typ motywacji do kształcenia na tym kierunku, a dodatkowo prezentowali wzrost poziomu motywacji w trakcie studiowania. Generalnie badani są zadowoleni z dotychczasowego kształcenia, które według nich dobrze przygotuje ich do pracy w zawodzie. Ankietowani chętnie podjęliby pracę zawodową w Polsce oraz dalsze kształcenie zawodowe.