Tytuł pozycji:
Awareness of the market value and motivation to work among generations
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie różnic pokoleniowych w kontekście wartości rynkowej oraz motywacji do pracy. Przeprowadzone badania ukazują aspekty związane ze świadomością rynkową oraz czynnikami wpływającymi na motywację do pracy wśród pokoleń. Badania poprzedza analiza literatury przedmiotu skupionej na zagadnieniach motywacji oraz różnorodności pokoleniowej na rynku pracy. Do przeprowadzenia badania wykorzystano kwestionariusz ankiety elektronicznej. Wszystkie z postawionych hipotez zostały potwierdzone. Hipoteza pierwsza: istnieją istotne różnice w poziomie świadomości wartości rynkowej pomiędzy pokoleniem Baby Boomers, a pokoleniami X, Y i Z. Hipoteza 2: świadomość wartości rynkowej wpływa na motywację do pracy w różny sposób w zależności o wieku. Hipoteza trzecia: istnieją różnice między pokoleniami w podejściu do decyzji o pozostaniu w firmie w przypadku otrzymania kontroferty z wyższym wynagrodzeniem. Hipoteza czwarta: pracownicy są motywowani przez wiele innych, niezależnych od wynagrodzenia czynników. Hipoteza piąta: istnieje pozytwny związek pomiędzy poziomem zadowolenia z pracy, a poziomem lojalności pracowników. Przeprowadzone badanie pozwoliło na wyciągnięcie wniosków, m.in.: wykazało, że pokolenie Baby Boomers posiada mniejszą świadomość na temat wartości rynkowej wykonywanej przez nich pracy, niż pokolenie X, Y i Z. W toku badania wykazano również, że pokolenia w różnym stopniu wiążą swoją motywację do pracy z wartością rynkową, z czego pokoleniem w najmniejszym stopniu uzależniającym motywację do pracy od swojej wartości rynkowej są Baby Boomers, a pokoleniami w największym stopniu zależnymi są pokolenia X i Y. Zetki wykazują wyniki na podobnym do siebie poziomie. Ponadto, informacje uzyskane od respondentów podczas badania kwestionariuszem ankiety pozwalają na stwierdzenie, że wszystkie pokolenia wykazują chęć pozostania w firmie na lepszych warunkach finansowych, jednak największą lojalnością i najmniejszym przywiązaniem do kwestii finansowych wykazuje pokolenie Baby Boomers, a najmniejsze Pokolenie Y (Millenialsi). W zależności od pokolenia wyniki rozkładają się w zróżnicowany sposób. Z badań przeprowadzonych na grupie 107 osób można wywnioskować również, że pracownicy są motywowani przez wiele innych, niezależnych od wynagrodzenia czynników takich jak m.in. zakres powierzanych obowiązków, możliwości dalszego rozwoju w strukturach firmy, oferowane benefity czy wsparcie pracodawcy w pełnieniu innych ról społecznych. Badania wykazały też, że istnieje pozytywny związek pomiędzy poziomem zadowolenia z pracy, a poziomem lojalności pracowników. Pracownicy, którzy są zadowoleni ze swojej pracy, częściej wykazują większą lojalność wobec pracodawcy.
The aim of this master thesis is to present generational differences in the context of market value and motivation to work. The conducted research shows aspects related to market awareness and factors influencing the motivation to work among generations. The research is preceded by an analysis of the literature focused on the issues of motivation and generational diversity in the labor market. An electronic questionnaire was used to conduct the study. All of the hypotheses were confirmed. First hypothesis: there are significant differences in the level of awareness of market value between Baby Boomers and Generations X, Y and Z. Second hypothesis: awareness of market value affects motivation to work differently depending on age. Third hypothesis: there are differences between generations in the approach to the decision to stay in the company in the event of receiving a counteroffer with a higher salary. Fourth hypothesis: employees are motivated by many other factors, independent of salary. Hypothesis five: there is a positive relationship between the level of job satisfaction and the level of employee loyalty. The conducted study allowed to draw conclusions, among others: showed that the Baby Boomers generation has less awareness of the market value of their work than generations X, Y and Z. The study also showed that generations to varying degrees bind their motivation to work with the market value, of which the generation that makes the motivation to work the least dependent on its market value are the Baby Boomers, and the generations that are most dependent are the X and Y generations. The Generation Z show results at a similar level. In addition, the information obtained from the respondents during the survey with the questionnaire allows us to conclude that all generations show a willingness to stay in the company on better financial terms, but the Baby Boomers generation shows the greatest loyalty and the smallest attachment to financial issues, and Generation Y (Millennials) shows the smallest. Depending on the generation, the results are distributed in a different way. From the research conducted on a group of 107 people, it can also be concluded that employees are motivated by many other factors, independent of remuneration, such as scope of entrusted duties, opportunities for further development in the company's structures, benefits offered or support for the employer in performing other social roles. Research has also shown that there is a positive relationship between the level of job satisfaction and the level of employee loyalty. Employees who are satisfied with their job are more likely to be more loyal to their employer.