Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Linguistic analysis of media messages from the point of view of information ecology (on selected examples)

Tytuł:
Linguistic analysis of media messages from the point of view of information ecology (on selected examples)
Analiza językowa przekazów medialnych z punktu widzenia ekologii informacji (na wybranych przykładach)
Autorzy:
Stańdo, Wiktoria
Słowa kluczowe:
ekologia informacji, media, nagłówek, pasek telewizyjny, przekazy medialne
ecology of information, headline, media, media messages, TV strip
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The work focuses on the analysis of the language of media messages from the point of view of information ecology. The subject of the work is the language of exemplary titles and headlines from Internet portals and TV strips from news services. The aim of the work was to show the essence of information ecology as an element that adds possibilities in the process of analyzing the language of media messages and to show the diversity of the language of media messages. In the theoretical part of the work, the method of analysis and criticism of literature was used. The research part used the method of critical analysis of media discourse, which allowed to analyze the language of the studied examples, and the method of comparative analysis, which made it possible to compare exemplary media messages in terms of common features and differences. The conducted own research was based on media coverage from the Internet and television, collected in February 2023. The research material was analyzed in terms of the language measures and strategies used and in relation to the basic elements and functions of information ecology. The master's thesis complements the achievements of science with new conclusions regarding the analysis of the language of media messages based on the ecology of information and the impact of the studied messages on the human information environment. An additional aspect that adds value to the state of knowledge about the language of media messages is the comparative analysis of online and television media messages.

Praca koncentruje się na analizie języka przekazów medialnych z punktu widzenia ekologii informacji. Przedmiotem pracy jest język przykładowych tytułów i nagłówków z portali internetowych oraz pasków telewizyjnych z serwisów informacyjnych. Celem pracy było ukazanie istoty ekologii informacji, jako elementu, który dodaje możliwości w procesie analizy języka przekazów medialnych oraz pokazanie różnorodności języka przekazów medialnych. W części teoretycznej pracy zastosowano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Natomiast w części badawczej wykorzystana została metoda krytycznej analizy dyskursu medialnego, która pozwoliła na przeanalizowanie języka badanych przykładów oraz metodę analizy porównawczej, która umożliwiła porównanie przykładowych przekazów medialnych pod względem cech wspólnych i różnic. Przeprowadzone badania własne powstały na podstawie przekazów medialnych z Internetu i z telewizji, zebranych w lutym 2023r. Materiał badawczy został przeanalizowany pod względem zastosowanych środków i strategii językowych oraz w nawiązaniu do podstawowych elementów i funkcji ekologii informacji. Praca magisterska uzupełnia dorobek nauki o nowe wnioski dotyczące analizy języka przekazów medialnych w oparciu o ekologię informacji i wpływu badanych komunikatów na środowisko informacyjne człowieka. Dodatkowym aspektem stanowiącym wartość dodaną do stanu wiedzy na temat języka przekazów medialnych jest analiza porównawcza internetowych i telewizyjnych przekazów medialnych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies