Tytuł pozycji:
Zbuntowana, wykluczona, inna. Współczesna Czarownica-Bezdzietnica jako figura emancypacyjna i queerowa
- Tytuł:
-
Zbuntowana, wykluczona, inna. Współczesna Czarownica-Bezdzietnica jako figura emancypacyjna i queerowa
Rebellious, Excluded, Different. Contemporary Childfree-Witch as an Emancipatory and Queer Figure
- Autorzy:
-
Czarkowska, Aleksandra
- Słowa kluczowe:
-
czarownica, bezdzietność, queer, feminizm, ekofeminizm, ekokrytyka, antynatalizm, antykapitalizm
witch, childfree, queer, feminism, ecofeminism, ecocriticism, antinatalism, anti-capitalist
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy jest refleksja nad postacią Współczesnej Czarownicy-Bezdzietnicy jako tożsamości queerowej: odmiennej, wykluczonej, sprzeciwiającej się represyjnym heternormatywnym, patriarchalnym i kapitalistycznym wzorcom życia. Tekst wychodzi od cytatu Marii Peszek utożsamiającego kobiety bezdzietne z wyboru z Czarownicami. Praca rozważa, dlaczego i w jaki sposób antynatalistki są stawiane obok wybranej figury, jaki potencjał emancypacyjny niesie ze sobą to porównanie: pod kątem zerwania z zasadą reprodukcyjnego futuryzmu, tworzenia utopii teraźniejszości i przyszłości, ochrony środowiska. Wywód korzysta z teorii queerowych i ekofeministycznych, odnosząc je do obecnej sytuacji społeczno-politycznej oraz współczesnych tekstów kultury, skupiając się na współczesnym natalistycznym dyskursie polskim. Jak w perspektywie prawnej, społecznej i kulturowej funkcjonują współczesne Czarownice-Antynatalistki? Jak prowadzone są narracje wokół ich postaci? Czy są figurami emancypacyjnymi?
The aim of this work is to reflect on the figure of the Contemporary Childfree Witch as a queer identity: different, excluded, opposing repressive heteronormative, patriarchal, and capitalist patterns of life. The text starts with a quote from Maria Peszek, which associates childfree women by choice with witches. Drawing on that, this work considers why and in what way antinatalists are placed alongside this chosen figure and what emancipatory potential this comparison carries: in terms of breaking from the principle of reproductive futurism, creating utopias of the present and future, and protecting the environment. The work draws on queer and ecofeminist theories, relating them to the current socio-political situation and contemporary cultural texts, focusing on the contemporary Polish natalist discourse. How do Contemporary Witch-Antinatalists function legally, socially, and culturally? How are narratives constructed around their figures? Are they emancipatory figures?