Tytuł pozycji:
Baroque conceptismo and praise in literature. Compariton of panegyrics by Giambattista Marino e Daniel Naborowski
- Tytuł:
-
Baroque conceptismo and praise in literature. Compariton of panegyrics by Giambattista Marino e Daniel Naborowski
Barokowy konceptyzm a literacka pochwała. Porównanie panegiryków Giambattisty Marina i Daniela Naborowskiego
Il concetto al servizio della lode. Panegirici di Giambattista Marino e Daniel Naborowki a confronto
- Autorzy:
-
Palacz, Magdalena
- Słowa kluczowe:
-
concettismo, barocco, Daniel Naborowski, Giambattista Marino, panegirico, Seicento
konceptyzm, barok, Daniel Naborowski, Giambattista Marino, panegiryk, XVII wiek
conceptismo, baroque, Daniel Naborowski, Giambattista Marino, panegyric, 17th century
- Język:
-
włoski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca ma na celu analizę sposobów zastosowania konceptyzmu w barokowej twórczości panegirycznej. Na początku został scharakteryzowany wiek XVII i czynniki historyczne, które w największym stopniu przyczyniły się do rozwoju nowej estetyki. Refleksja przechodzi od opisu sytuacji europejskiej do analizy kontekstu historycznego we Włoszech i w Polsce. Scharakteryzowani zostają również Giambattista Marino i Daniel Naborowski. Część wstępną kończy opis panegiryku jako gatunku literackiego wywodzącego się ze starożytności, który cieszył się popularnością również w baroku. Kolejny rozdział pracy zawiera analizę trzech utworów Marina i trzech utworów Naborowskiego. Każdorazowo wymienione zostają figury stylistyczne i zabiegi, które potwierdzają upodobanie obu poetów do estetyki konceptyzmu. Ostatnia część pracy zawiera wnioski i skupia się na podobieństwach i różnicach między twórczością Giambattisty Marina i Daniela Naborowskiego.
This thesis aims to analyse the ways in which conceptismo of Baroque was applied to the production of panegyrics in Italy and Poland. At the outset, the author describes the essential characteristics of the 17th century and the historical factors that contributed most to the development of new aesthetics. The description moves from the characteristics of the situation in Europe to an analysis of the historical circumstances in Italy and Poland. Giambattista Marino and Daniel Naborowski are also characterised. At the end of the introductory part, the panegyric is described as a literary genre from classical antiquity that enjoyed popularity also in the Baroque era. The next part of the thesis contains the analysis of three works by Marino and three works by Naborowki. The figures and processes that confirm both poets' predilection for aesthetics of conceptismo are listed each time. The last part of the thesis draws conclusions by focusing on the similarities and differences between the work of Giambattista Marino and Daniel Naborowski.
La presente tesi mira ad analizzare i modi in cui concettismo barocco viene applicato a produzione dei panegirici in Italia e Polonia. All’inizio sono descritte le caratteristiche essenziali del Seicento ed i fattori storici che hanno contribuito di più allo sviluppo di nuova estetica. La descrizione passa dalle caratteristiche della situazione europea alla analisi delle circostanze presenti in Italia e in Polonia. Vengono anche caratterizzati Giambattista Marino e Daniel Naborowski. Alla fine della parte introduttiva è descritto il panegirico come il genere letterario proveniente dall’antichità che godeva della popolarità anche nel Barocco. La parte successiva della tesi contiene l’analisi di tre opere di Marino e tre opere di Naborowski. Vengono ogni volta elencate le figure ed i procedimenti che confermano la predilezione di entrambi i poeti all’estetica concettista. L’ultima parte della tesi raccoglie le conclusioni puntando sulle somiglianze e differenze tra l’opera di Giambattista Marino e Daniel Naborowski.