The aim of this paper is to examine the impact of stress on employee motivation in various organizations. The work also describes the definitions of motivation and stress, causes and types of stress, motivators, demotivators, mobbing, discrimination and the phenomenon of professional burnout.The study asked research questions such as:• Does stress negatively affect motivation to work?• Does stress have a positive effect on motivation to work?• What factors most often cause stress in the workplace?• What helps employees cope with stress?• How do organizations deal with stress?• Are employees affected by mobbing, discrimination or burnout caused by stress in the workplace?In order to obtain answers to the above research questions, it was decided to use a survey questionnaire in a group of respondents diversified in terms of age, professional experience, place of employment and position held.After the conducted research and their interpretation, it was possible to determine that stress has a definitely negative impact on the motivation of employees to perform their duties in the workplace. The most common of the mentioned stressors was quantitative overload, i.e. too many tasks to be performed in too short a time. However, the respondents find a way to deal with stress from the workplace, usually it is a vacation or rest from work or a conversation with a loved one. A small number of organizations struggle with stress, however, if they take on this responsibility, training in this topic is most often carried out, the possibility of conversation or providing psychological assistance to employees. Unfortunately, employees are still affected by the problem of mobbing, discrimination or professional burnout in the workplace, which is why it is important to strive to minimize this phenomenon, as it has serious consequences for both the employee and the supervisor.The consequences of the answers provided in the research are not positive. Unfortunately, stress has a negative impact on employees due to their motivation to work, the research did not indicate a single positive answer, there were several answers where the employee had no opinion on this subject, but he was unable to conclude that stress has any positive effects based on job performance.The survey was based on one hundred respondents, but these results can be generalized, if on a scale of one hundred people 84% of them experience stress at work, it can be transferred to a much wider scale. Thanks to the research results in this work, it is possible to draw a theory that stress is a common part of everyone's life, it is worth conducting further research and developing the knowledge of both employees and supervisors in almost every organization. Employees should feel good in the place where they work, because they spend a large part of their lives there. In practice, mandatory training in the field of stress should be introduced, which will include information on how to deal with stress-inducing factors and where to go for help as a last resort.
Celem niniejszej pracy jest zbadanie wpływu stresu na motywację pracowników w różnych organizacjach. W pracy zostały również opisane definicje motywacji i stresu, przyczyny oraz rodzaje stresu, motywatory, demotywatory, mobbing, dyskryminacja oraz zjawisko wypalenia zawodowego. W pracy zostały zadane pytania badawcze takie jak:•Czy stres wpływa negatywnie na motywację do pracy? •Czy stres wpływa pozytywnie na motywację do pracy? •Jakie czynniki najczęściej wywołują stres w miejscu pracy? •Co pomaga pracownikom w walce ze stresem? •W jaki sposób organizacje walczą ze stresem? •Czy pracownicy dotykani są problemem mobbingu, dyskryminacji lub wypalenia zawodowego spowodowanego stresem w miejscu pracy? Aby uzyskać odpowiedzi na wyżej przedstawione pytania badawcze zdecydowano się na użycie ankiety sondażowej, w zróżnicowanej pod względem wieku, doświadczenia zawodowego, miejsca zatrudnienia oraz zajmowanego stanowiska grupie ankietowanych. Po przeprowadzonych badaniach i ich interpretacji udało się ustalić, że stres ma zdecydowanie negatywny wpływ na motywację pracowników do wykonywania swoich obowiązków w miejscu pracy. Najczęstszym z wymienianych czynników stresogennych było przeciążenie ilościowe, czyli zbyt duża ilość obowiązków do wykonania w zbyt krótkim czasie. Ankietowani jednak znajdują sposób na radzenie sobie ze stresem z miejscu pracy, zazwyczaj jest to urlop czy odpoczynek od pracy lub rozmowa z bliską osobą. Mała ilość organizacji walczy ze stresem, jednak, jeśli podejmują się tej odpowiedzialności najczęściej przeprowadzane są szkolenia w tym temacie, możliwość rozmowy czy zapewnienie pomocy psychologicznej pracownikom. Niestety w dalszym ciągu pracownicy są dotykani problemem mobbigu, dyskryminacji czy wypalenia zawodowego w miejscu pracy, dlatego ważne jest, aby dążyć do minimalizacji tego zjawiska, gdyż niesie ono za sobą poważne konsekwencje zarówno dla pracownika, jak i dla przełożonego. Konsekwencje udzielonych w badaniach odpowiedzi nie są pozytywne. Niestety stres wpływa negatywnie na pracowników w związku z ich motywacją do pracy, w badaniach nie została wskazana ani jedna odpowiedź pozytywna, pojawiło się kilka odpowiedzi, gdzie pracownik nie ma zdania w tym temacie, jednak nie był on w stanie stwierdzić, że stres ma jakiekolwiek pozytywne skutki w oparciu o wykonywanie obowiązki z pracy. Ankieta opierała się na stu osobach badanych, natomiast wyniki te można uogólnić, jeśli w skali stu osób 84% z nich doświadcza stresu w miejscu pracy można przenieść to na dużo szerszą skalę. Dzięki poznaniu wyników badań w niniejszej pracy można wysnuć teorię, że stres jest powszechną częścią życia każdego człowieka, warto prowadzić dalsze badania i rozwijać wiedzę zarówno pracowników jak i przełożonych w niemalże każdej organizacji. Pracownicy powinni czuć się dobrze w miejscu, w którym pracują, bowiem spędzają w nim większą część swojego życia. W praktyce powinny zostać wprowadzone obowiązkowe szkolenia w zakresie stresu, w których zawarte będą informację jak radzić sobie z stresogennymi czynnikami oraz gdzie w ostateczności udać się po pomoc.