Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ocena ruchomości oraz dolegliwości bólowych kręgosłupa lędźwiowego u kierowców zawodowych

Tytuł:
Ocena ruchomości oraz dolegliwości bólowych kręgosłupa lędźwiowego u kierowców zawodowych
Evaluation of mobility and pain of the lumbar spine in professional drivers
Autorzy:
Szpytma, Sabina
Słowa kluczowe:
ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa, zawód kierowcy, zakres ruchomości kręgosłupa, wysiłek fizyczny
lumbar spine pain, professional driving, the scope of mobility of the spine, physical effort
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Introduction: Lumbar spine pain is a common ailment in the modern world. Not only sedentary lifestyle, almost no physical activity, overweight and obesity but also overload of physical work (e.g. professional driving) can contribute to this ache. Long-term sedentary position in the car, exposure to vibration and low-level of physical activity conduce to changes in the musculoskeletal system, mainly in the lower part of the spine. People try to fight and relieve the pain through analgesics and proper physiotherapy treatments. The newest research shows a positive and beneficial effect of the combination of kinesitherapy with physical treatments, massages or kinesiotaping. Moreover, the knowledge of some preventive measures plays a significant role in pain relief.Aim: The aim of this thesis was to evaluate how different work conditions of a driver and his activity level influence the mobility scope and the occurrence of lumbar spine pain.Study material and methods: 32 professional lorry drivers, who work in a transport company and generally drive long distances, took part in this research. The study was based on the measurement of the mobility scope of lumbar spine through the Schober test and the FTF test –Fingertip-to-Floor test, a subjective assessment of pain and the use of the VAS pain rating scale in the moment of the strongest pain in this part of the spine. The research used the proprietary questionnaire filled in by the examined drivers. The survey consisted of different questions about the level of physical activity, the characteristics of the pain ailments and the knowledge of knowledge of preventive measures.Research results and conclusions: The study shows that the conditions of these lorry drivers conduce to the occurrence of the lumber spine pain and limit its mobility. Awareness and knowledge of the rules for the prevention and implementation of activities preventing pains are not sufficient. It has also proved that and physical activity during the breaks, that the drivers have, contribute to the increase of mobility of the spine.

Wstęp: Ból kręgosłupa lędźwiowego to dolegliwość powszechna we współczesnym społeczeństwie. Do jego powstania przyczynia się siedzący tryb życia, brak zalecanej aktywności fizycznej, nadwaga lub otyłość, jak również przeciążenie pracą fizyczną, czego przykładem jest zawodowe prowadzenie pojazdów. Długotrwałe utrzymywanie pozycji siedzącej w kabinie samochodu, ciągłe narażenie na wibracje oraz niski poziom aktywności ruchowej sprzyjają powstawaniu zmian w układzie mięśniowo-szkieletowym, głównie w okolicy dolnego odcinka kręgosłupa. Zwalczanie bólu odbywa się poprzez stosowanie leków przeciwbólowych oraz odpowiednie zabiegi fizjoterapeutyczne. Najnowsze badania wskazują na korzystny wpływ połączenia kinezyterapii z zabiegami fizykalnymi, masażem czy kinesiotapingiem. Niebagatelną rolę z zwalczaniu dolegliwości bólowych kręgosłupa odgrywa jednak znajomość działań profilaktycznych.Cel: Celem pracy była ocena wpływu warunków pracy kierowcy oraz poziomu aktywności fizycznej na zakres ruchomości i wystąpienie dolegliwości bólowych w odcinku lędźwiowym kręgosłupa.Materiał i metody: Badaną grupę stanowiło 32 zawodowych kierowców samochodów ciężarowych pracujących w firmie transportowej, odbywających długodystansowe trasy. Badanie opierało się na pomiarze zakresu ruchomości odcinka lędźwiowego kręgosłupa przy pomocy testu Schobera oraz testu palce-podłoga, subiektywnej ocenie nasilenia bólu w chwili badania oraz w momencie najsilniejszego epizodu bólowego tej okolicy ciała przy użyciu skali VAS. Badani wypełniali także autorską ankietę zawierającą pytania dotyczące poziomu aktywności fizycznej, charakterystyki dolegliwości bólowych i znajomości zasad profilaktyki. Wyniki i wnioski: Przeprowadzone badania wykazały, iż warunki pracy kierowcy sprzyjają wystąpieniu dolegliwości bólowych odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz ograniczają jego ruchomość. Znajomość zasad profilaktyki oraz wdrażanie działań zapobiegających bólowi są niewystarczające. Wykazano, iż aktywność fizyczna, podejmowana przez badanych także w trakcie postojów, przyczynia się do zwiększenia ruchomości kręgosłupa.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies