Tytuł pozycji:
Bądźmy w kontakcie : współczesna cyfrowa komunikacja permanentna
Komunikowanie się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii stało się codziennym doświadczeniem większości współczesnych społeczeństw państw rozwiniętych - w mniejszym lub większym stopniu każdego z nas. Nowe zjawiska związane z komunikowaniem interpersonalnym, podobnie jak komunikowaniem medialnym, dotyczą najczęściej najmłodszych pokoleń, choć osoby, które nie wychowały się w świecie zdominowanym przez urządzenia mobilne podłączone do internetu, również poddają się wpływowi wszechobecnego korzystania z nowych mediów. Najbardziej wyraziste zmiany w sposobach komunikowania zapośredniczonego dotyczą m.in. wyborów konkretnych kanałów komunikowania w zależności od celu komunikacji, potrzebę bycia w nieustannym kontakcie z otoczeniem (szczególnie tym online), czy niechęć do rozmów telefonicznych wśród użytkowników sieci. Niniejszy artykuł prezentuje skomplikowany fenomen społeczny, jakim jest komunikowanie zapośredniczone - w oparciu o analizę literatury przedmiotu, a także wyniki eksperymentu społecznego, podczas którego jego uczestnicy deklarowali rezygnację z korzystania z Internetu przez 7 dni.
Computer mediated communication has become an everyday experience for the majority of us, living in the developed countries. The new social phenomena related to both interpersonal and mass media communication are not limited to digital natives who grew up connected. The most visible change in the mediated communication can be found: in choosing the communication tools and channels (depending on the expected result of the communication process), the need for constant connectedness with everyone (online), and the reluctance to make telephone conversations among frequent internet users. This article presents complex social phenomena of technologically mediated communication in the light of recent literature and the results of a social experiment, during which participants declared that they had stayed offline for 7 days.