Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wizerunek Stanów Zjednoczonych w tygodniku „Polityka” w latach 2019-2022

Tytuł:
Wizerunek Stanów Zjednoczonych w tygodniku „Polityka” w latach 2019-2022
The Image of the United States in the Weekly “Polityka” in 2019-2022
Autorzy:
Korab-Karpowicz, Adam
Słowa kluczowe:
wizerunek prasowy, wizerunek USA, polityka amerykańska, Tygodnik „Polityka”, stosunki polsko-amerykańskie
media image, image of the USA, American politics, weekly “Polityka”, Polish-American relations
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of my research is to determine the media image of the United States in the Polish press, on the example of the weekly “Polityka.” The scope of my research includes articles on the USA published in “Polityka” in 2019-2022. I compare this image with previous research, covering the years 1992-1995. The weekly “Polityka” was chosen for research deliberately due to its large circulation and its influence and position on the Polish press market. The research method used is mainly a qualitative content analysis and in this case the analysis of the text of the magazine. In so far, not many Polish researchers have written about the media image of the USA, and yet it is an important subject. The United States is a significant political and economic partner of Poland. This justifies the need for this research. My work has an interdisciplinary character and can be useful for media, political and marketing studies. It consists of three chapters. In the first chapter I present the main preliminary and theoretical issues. I discuss the history and the current state of research on the formation of the media image based on available literature. I focus on the image of countries In the second chapter, I define the status, purpose and subject matters of research as well as its methodology. I explain the basic concepts. I ask research questions and define hypotheses. I present the method of content analysis that I use. In the third chapter, I conduct qualitative and quantitative research on the subject of the journal. After presenting its general characteristics, I proceed to a thorough analysis of texts on the United States published in the weekly “Polityka” in 2019-2022. Using the categorization key, I discuss articles organized by the topics that are most frequently discussed. This allows me to determine the image of the US presented in the weekly. Then I compare this media image with the results of qualitative analysis of articles from 1992-1995, made in previous studies. In the conclusion, I present the results obtained. In my research hypothesis, I assumed that the weekly “Polityka” devotes significant attention to the subject of the United States. This hypothesis has been confirmed. However, it was not confirmed that the image of the United States presented in “Polityka” is clearly positive. The analysis shows that despite of the positive image of the US, which presents Americans technological achievements, wealth, country’s strength, there are also articles from “Polityka” that are critical about the United States and point out to such negative social phenomena as economic recession, unemployment, racism, uncontrolled immigration and other social problems. The weekly “Polityka” is not merely a magazine that only wants to provide the reader with information. Articles have often argumentative and polemical character. The editorial line, which is similar to the views of today's parliamentary opposition in Poland, determines the subject and character of the texts written by journalists. Therefore, in order to fully assess whether the image of the United States that is emerging from the articles of “Polityka” is fully representative of the Polish press, it should be compared with the media image presented by other, more conservative journals, such as “Do Rzeczy” or “Sieci”.

Celem moich badań jest ukazanie wizerunku Stanów Zjednoczonych w prasie polskiej, na przykładzie tygodnika „Polityka”. Zakres badań obejmuje artykuły o tematyce dotyczącej USA opublikowane w „Polityce” w latach 2019-2022. Porównuję ten wizerunek z wcześniejszymi badaniami, obejmującymi lata 1992-1995. Tygodnik „Polityka” został wybrany do badań celowo z uwagi na jego duży nakład i zasięg oraz pozycję na polskim rynku prasowym. Metoda badawcza jaką się posługuje to głównie jakościowa analiza zawartości przekazów, a w tym wypadku analiza treści pisma.Na temat wizerunku państw, a w szczególności wizerunku prasowego USA napisano w polskiej literaturze naukowej niewiele. Stany Zjednoczone są ważnym partnerem politycznym i gospodarczym Polski. To uzasadnia potrzebę dokonania badań. Moja praca ma charakter interdyscyplinarny i może być użyteczna dla dalszych studiów prasowych, politologicznych i marketingowych. Składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiam główna zagadnienia wstępne i teoretyczne. Omawiam historię oraz aktualny stan badań nad kształtowaniem wizerunku przez media na podstawie dostępnej literatury. Uwagę skupiam na wizerunku państw. W rozdziale drugim określam cel i problematykę badań oraz ich metodologię. Wyjaśniam podstawowe pojęcia. Wskazuję na pytania badawcze i definiuję hipotezy. Przedstawiam metodę analizy zawartości, którą wykorzystuję do badań. W rozdziale trzecim dokonuję badań jakościowych, które dotyczą tematyki pisma. Po przestawieniu jego ogólnej charakterystyki i budowy, przechodzę do dokładnej analizy tekstów dotyczących Stanów Zjednoczonych opublikowanych w tygodniku „Polityka” w latach 2019-2022. Posługując się zaproponowanym przeze mnie kluczem kategoryzacyjnym, przedstawiam tematy poruszane najczęściej w piśmie. Pozwala mi to określić jego specyfikę oraz ustalić przedstawiony w nim wizerunek USA. Następnie porównuję ten wizerunek z wynikami analizy jakościowej artykułów z lat 1992-1995, dokonanej we wcześniejszych badaniach. W zakończeniu przedstawiam uzyskane wyniki. W hipotezie badawczej mojej pracy założyłem, że tygodnik poświęca znaczną uwagę tematyce związanej ze Stanami Zjednoczonymi. Ta hipoteza została potwierdzona. Jednakże, nie potwierdziła się hipoteza, że wizerunek Stanów Zjednoczonych przedstawiany w „Polityce” jest jednoznacznie pozytywny. Analiza tekstu pokazuje, że pomimo pozytywnego wizerunku USA, na który składają się osiągnięcia technologiczne, zamożność, siła państwa, w badanych artykułach z „Polityki” natrafiamy też na silny nurt krytyczny wobec takich negatywnych zjawisk, jak recesja gospodarcza, bezrobocie, rasizm, niekontrolowana imigracja i inne problemy społeczne. „Polityka” nie jest pismem, które chce jedynie dostarczać czytelnikowi informacji. Publikowane artykuły mają wyraźnie publicystyczny, a często polemiczny charakter. Linia redakcyjna, która zbliżona jest do poglądów dzisiejszej opozycji parlamentarnej w Polsce, wyznacza tematykę oraz charakter pisanych przez dziennikarzy artykułów. Aby więc w pełni ocenić, czy wizerunek Stanów Zjednoczonych jaki wyłania się z numerów „Polityki” jest w pełni reprezentatywny dla prasy polskiej, należałoby porównać go z wizerunkiem innych, bardziej konserwatywnych tygodników opinii, takich jak „Do Rzeczy” czy „Sieci”.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies