Tytuł pozycji:
The French law on wearing religious signs in public schools in times of Islamic radicalisation
- Tytuł:
-
The French law on wearing religious signs in public schools in times of Islamic radicalisation
Ustawa o noszeniu znaków religijnych w szkołach publicznych we Francji w dobie radykalizacji islamu
- Autorzy:
-
Pawlak, Nathalie
- Słowa kluczowe:
-
laïcité, law, act, 2004, education, public schools, Islam, radical Islam, France, hijab, religious signs, radicalisation of Islam
laicyzm, laickość, ustawa, 2004, szkolnictwo, szkoły publiczne, islam, radykalny islam, Francja, hidżab, znak religijny, radykalizacja islamu
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Ustawa o noszeniu znaków religijnych w szkołach publicznych we Francji jest częścią długiego procesu laicyzacji państwa francuskiego, zapoczątkowanego podczas Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Już w XIX wieku francuska szkoła stała się laicka, a w XX nastąpił pełny rozdział Kościoła od państwa. Omawiana w pracy ustawa zabrania noszenia przez uczniów ostentacyjnych znaków i ubiorów religijnych na terenie placówek oraz podczas wyjść szkolnych. Została ona promulgowana w 2004 roku w odpowiedzi na pojawienie się hidżabu w szkołach francuskich. Na początku jej obowiązywania konieczne było jej doprecyzowanie za pomocą kurend oraz licznych orzeczeń francuskich sądów, aczkolwiek była stosunkowo przestrzegana przez uczniów. Od 2015 roku liczba przypadków łamania ustawy znacznie wzrosła. Główne powody nieprzestrzegania ustawy są ściśle związane z rozwojem radykalnego islamu we Francji. Prawo to jest istotne w walce przeciwko niemu, gdyż uczy młodzieży laickich zasad i wartości Republiki.
The French law on wearing religious signs in public schools is part of a long process of implementing the laïcité in the French society, which started during the French Revolution. In the 19th century, religion was progressively removed from schools, while in the 20th century the Church and the State separated.The law analysed in the thesis bans wearing ostentatious religious signs and clothing on the school premises and during school trips. It was promulgated in 2004 in response to the presence of the hijab in French schools. In its early days the law needed to be specified by circulars and numerous judgements of the French courts, however it was relatively respected by students. Since 2015 the number of violations of the law has increased significantly. The main reasons for that are closely linked to the rise of radical Islam in France. The law on wearing religious signs in public schools is crucial in the fight against radical Islam as it teaches young people the rules of laïcité and the values of the French Republic.