Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The image of Japan in cyberpunk in the context of the techno-orientalist discourse

Tytuł:
The image of Japan in cyberpunk in the context of the techno-orientalist discourse
Wizerunek Japonii w nurcie cyberpunk a dyskurs techno-orientalistyczny
Autorzy:
Drobot, Katarzyna
Słowa kluczowe:
Blade Runner, cyberpunk, techno-orientalizm, William Gibson
Blade Runner, cyberpunk, techno-orientalism, William Gibson
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Od lat 60. XX wieku Japonia doświadczyła bezprecedensowego wzrostu gospodarczego, osiągając szczyt swojej potęgi ekonomicznej w latach 80. i stając się światowym liderem w zakresie nowych technologii. Zjawisko to wywołało falę obaw ze strony Zachodu, doprowadzając do powstania techno-orientalizmu, dyskursu, który przedstawiał Japonię jako bezduszną potęgę technologiczną. Techno-orientalizm najgłębiej zakorzenił się w cyberpunku, podgatunku science fiction skupiającym się na wizjach dystopijnej przyszłości. Celem niniejszej pracy jest analiza, jak w dziełach nurtu cyberpunk i obecnych w nich przedstawieniach Japonii przejawia się dyskurs techno-orientalistyczny. Autorka definiuje techno-orientalizm wychodząc od Orientalizmu Saida, a także bada jego genezę w kontekście Japonii. W opracowaniu scharakteryzowano najistotniejsze cechy nurtu cyberpunk oraz pojawiające się w nim motywy techno-orientalistyczne. Pracę zwieńcza analiza trzech tekstów kultury nurtu cyberpunk, w których obecny jest dyskurs techno-orientalistyczny: filmu Blade Runner w reżyserii Ridleya Scotta, powieści Neuromancer Williama Gibsona i gry fabularnej Cyberpunk 2020.

From the 1960s onwards, Japan experienced unprecedented economic growth, reaching the peak of its economic power in the 1980s and becoming a world leader in in new technologies. This phenomenon triggered a wave of anxiety from the West, leading to the emergence of techno-orientalism, a discourse that portrayed Japan as a soulless technological power. Techno-orientalism is most prominent in cyberpunk, a subgenre of science fiction portraying visions of a dystopian future. The purpose of this thesis is to analyse how the techno-orientalist discourse manifests itself in cyberpunk works and their portrayal of Japan. The author defines techno-orientalism starting from Said's Orientalism and examines its origins in the Japanese context. The study characterizes the key features of cyberpunk and identifies main techno-orientalist tropes present in the genre. The paper concludes with an analysis of three cultural texts of the cyberpunk genre in which techno-orientalist discourse is evident: Ridley Scott’s Blade Runner, William Gibsons’s Neuromancer and the role-playing game Cyberpunk 2020.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies