Tytuł pozycji:
Strategie genologiczne krajowej prasy muzycznej w latach 70. XX w. : jazz, rock, pop
Prasa muzyczna o tytułowej proweniencji w ujęciu genologicznym była "stabilna", "nomen omen", jak i określenie całej dekady. Nie zaobserwowano wówczas większych przekształceń rodzajowych i gatunkowych, lecz celem artykułu nie było uzasadnienie dokonującej się w latach 70. rewolucji, gdyż takiej po prostu nie było (miało to miejsce w latach 80. oraz w czasie transformacji ustrojowe), lecz chodziło o znalezienie brakujących fragmentów obrazu prasy muzycznej (rock, jaz, pop) w badaniach i literaturze. W ogólnym zarysie redakcje prezentowały podobne strategie genologiczne i koncepcje strukturalne, lecz, jak pokazała niniejsza analiza, segment ten nie był jednorodny: pierwsze eksperymenty genologiczne i nowatorskie treści (np. punk rock) w "Non Stop", minimalne zainteresowanie muzyką za żelazną kurtyną "Jazz Forum", na wskroś nowoczesna struktura "Musicoramy" czy specyficzna, rzadko praktykowana w prasie o takiej orientacji koncepcja "albumów" "Synkopy - Klubu Miłośników Piosenki" potwierdzają, że wiedza o dziennikarstwie i mediach muzycznych bez omawianych danych byłaby niekompletna i pozbawiona logicznej ciągłości.
The music press in Poland in the 1970s in terms of genology was "stable", "nomen omen" as well as the definition of the whole decade. No major genre and genre transformations were observed at that time, but the aim of the article was not to justify the revolution taking place in the 1970s, as it was simply not the case (it took place in the 1980s and during the political transformations), but the aim was to find missing pieces of the image of the music press (rock, jazz, pop) in research and literature. In general, the editors presented similar genealogical strategies and structural concepts, but - as this analysis has shown - this segment was not homogeneous: the first genological experiments and innovative content (e.g., the first experiments in the field of rock, jazz, pop, etc.). The first genological experiments and innovative content (e.g. punk rock) in "Non Stop" magazine, the minimal interest in music behind the Iron Curtain ("Jazz Forum" magazine), the thoroughly modern structure of "Musicorama" magazine or the specific concept of "Synkopa - Klub Miłośników Piosenki" magazines rarely practiced in the press with this orientation, confirm that the knowledge about journalism and music media, without the data presented in this article, would be incomplete and lack logical continuity.