Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Strategie genologiczne krajowej prasy muzycznej w latach 70. XX w. : jazz, rock, pop

Tytuł:
Strategie genologiczne krajowej prasy muzycznej w latach 70. XX w. : jazz, rock, pop
The genological strategies in the music press in Poland in the 1970s : jazz, rock, pop
Autorzy:
Trudzik, Artur
Data publikacji:
2019
Słowa kluczowe:
pop
gatunki dziennikarskie
music press
journalistic genres
Polish press in the 20th and 21st century
jazz
prasa polska w XX w. i XXI w.
prasa muzyczna
rock
Język:
polski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2019/4-240/art/15306/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Prasa muzyczna o tytułowej proweniencji w ujęciu genologicznym była "stabilna", "nomen omen", jak i określenie całej dekady. Nie zaobserwowano wówczas większych przekształceń rodzajowych i gatunkowych, lecz celem artykułu nie było uzasadnienie dokonującej się w latach 70. rewolucji, gdyż takiej po prostu nie było (miało to miejsce w latach 80. oraz w czasie transformacji ustrojowe), lecz chodziło o znalezienie brakujących fragmentów obrazu prasy muzycznej (rock, jaz, pop) w badaniach i literaturze. W ogólnym zarysie redakcje prezentowały podobne strategie genologiczne i koncepcje strukturalne, lecz, jak pokazała niniejsza analiza, segment ten nie był jednorodny: pierwsze eksperymenty genologiczne i nowatorskie treści (np. punk rock) w "Non Stop", minimalne zainteresowanie muzyką za żelazną kurtyną "Jazz Forum", na wskroś nowoczesna struktura "Musicoramy" czy specyficzna, rzadko praktykowana w prasie o takiej orientacji koncepcja "albumów" "Synkopy - Klubu Miłośników Piosenki" potwierdzają, że wiedza o dziennikarstwie i mediach muzycznych bez omawianych danych byłaby niekompletna i pozbawiona logicznej ciągłości.

The music press in Poland in the 1970s in terms of genology was "stable", "nomen omen" as well as the definition of the whole decade. No major genre and genre transformations were observed at that time, but the aim of the article was not to justify the revolution taking place in the 1970s, as it was simply not the case (it took place in the 1980s and during the political transformations), but the aim was to find missing pieces of the image of the music press (rock, jazz, pop) in research and literature. In general, the editors presented similar genealogical strategies and structural concepts, but - as this analysis has shown - this segment was not homogeneous: the first genological experiments and innovative content (e.g., the first experiments in the field of rock, jazz, pop, etc.). The first genological experiments and innovative content (e.g. punk rock) in "Non Stop" magazine, the minimal interest in music behind the Iron Curtain ("Jazz Forum" magazine), the thoroughly modern structure of "Musicorama" magazine or the specific concept of "Synkopa - Klub Miłośników Piosenki" magazines rarely practiced in the press with this orientation, confirm that the knowledge about journalism and music media, without the data presented in this article, would be incomplete and lack logical continuity.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies