Due to the negative impacts of single-use plastics (SUP) (e.g., plastic bottles, plastic cups, plastic bags, plastic straws, etc.) on the natural environment (flora and fauna) and human health, many governments and other groups of stakeholders worldwide have worked to transition from a linear economy (raw materials are extracted, products are made and then disposed of, i.e., take-make-waste) to a circular economy (reusing, redesigning, and reincorporating the resources and products back into the economy) by implementing regulations and restrictions. However, restrictions on SUPs alone cannot be effective without the collaborative engagement of consumers, as they are a main driver of the economy. In an effort to involve consumers and the general public into the scientific method, citizen science (CS) employs non-scientist volunteers to conduct scientific research in many capacities.In this work, I discuss how plastic-related CS projects addresses the problem. Several CS initiatives have already been developed, but are largely technical in nature, focusing primarily on the distribution and composition of plastic pollution, commonly in the form of beach clean-ups. To address the lack of diversity in the offer of plastic-related CS projects, this project employs a behavioral data collection strategy for SUPs. Volunteers from North America (NA) and the European Union member states (EU) were requested to observe individuals in their surroundings and report their consumer behavior on common SUP items anonymously using a survey constructed by authors of this project. The survey was available for over 4 months from December 2, 2022 to April 21, 2023 and published in social media accounts and CS platforms where the participants were reached. Entries were scored using an innovative categorization model that differentiated between the (1) use of SUP items, (2) single-use items made of alternative materials (e.g., paper cups, biodegradable bags, etc.), (3) reusable items, and (4) a lack of using the item. Additionally, a pre- and post-survey was conducted on the participants to gage their perceived importance of stakeholders (producers, scientists, consumers, recyclers, journalists, politicians) in the fight against SUPs, and how realistic a life without SUPs would be.A total of 162 valid participants contributed 210 valid entries. The findings demonstrated that the EU (N = 107) had a significantly lower SUP consumption score (p = 0.002) than NA (N = 103), particularly for grocery bags (p = 0.006), take-out food containers (p < 0.001), cups (p < 0.001), and straws (p < 0.001). The perception of a life without SUPs and stakeholder importance was not affected by participation in the CS project (p = 0.087). Overall, the availability of reusable alternatives was highly cited as a reason for why a life without SUPs would be realistic. On the other hand, the convenience and wide availability of SUPs were categorized as reason for why a life without SUPs would not be not realistic. Producers and politicians were viewed as the most crucial stakeholders to combat plastic pollution, which emphasizes the importance of introducing legislation by politicians that limit or restrict the production of SUPs.These findings highlight the importance of the interaction between the public, politics, and science, as well as its impact on consumer behavior, which can be used for environmental policy and strategy.
Ze względu na negatywny wpływ tworzyw sztucznych jednorazowego użytku (ang. single-use plastics – SUPs) (np. plastikowych butelek, kubków, toreb, słomek itp.) na środowisko naturalne (florę i faunę) oraz zdrowie ludzi, wiele rządów i innych grup interesariuszy na całym świecie pracuje nad przejściem od gospodarki linearnej (surowce są wydobywane, produkty są wytwarzane, a następnie wyrzucane, tj. weź - wytwórz - wyrzuć) do gospodarki o obiegu zamkniętym (ponowne wykorzystanie, przeprojektowanie i ponowne włączenie zasobów i produktów z powrotem do gospodarki) poprzez wdrażanie przepisów i ograniczeń. Jednak same ograniczenia dotyczące SUPs nie mogą być skuteczne bez zaangażowania konsumentów, ponieważ to oni są główną siłą napędową gospodarki. W celu zaangażowania konsumentów i ogółu społeczeństwa w metody naukowe, nauka obywatelska (ang. citizen science - CS) angażuje wolontariuszy niebędących naukowcami do prowadzenia badań naukowych na wiele sposobów.W niniejszej pracy omawiam, w jaki sposób obywatelskie projekty naukowe związane z plastikiem odpowiadają na ten problem. Opracowano już wiele obywatelskich inicjatyw naukowych, ale mają one w dużej mierze charakter techniczny, koncentrując się głównie na rozmieszczeniu i składzie zanieczyszczeń z tworzyw sztucznych, zwykle przyjmując formę sprzątania plaż. Aby odpowiedzieć na brak różnorodności w ofercie obywatelskich projektów naukowych związanych z tworzywami sztucznymi, w niniejszym projekcie zastosowano behawioralną strategię gromadzenia danych dotyczących SUPs. Wolontariusze z Ameryki Północnej i państw członkowskich Unii Europejskiej (UE) zostali poproszeni o obserwowanie osób w ich otoczeniu i anonimowe zgłaszanie ich zachowań konsumenckich w zakresie popularnych produktów SUP za pomocą ankiety skonstruowanej przez autorów tego projektu. Ankieta była dostępna przez ponad 4 miesiące od 2 grudnia 2022 r. do 21 kwietnia 2023 r. i została opublikowana na kontach w mediach społecznościowych i platformach nauki obywatelskiej, gdzie uczestnicy byli dostępni. Zgłoszenia były oceniane przy użyciu innowacyjnego modelu kategoryzacji, który rozróżniał (1) korzystanie z przedmiotów z tworzyw sztucznych jednorazowego użytku, (2) przedmiotów jednorazowego użytku wykonanych z alternatywnych materiałów (np. papierowych kubków, biodegradowalnych toreb itp.), (3) przedmiotów wielokrotnego użytku oraz (4) brak korzystania z danego przedmiotu. Dodatkowo przeprowadzono ankietę przed i po badaniu uczestników, aby ocenić postrzegane przez nich znaczenie interesariuszy (producentów, naukowców, konsumentów, podmiotów zajmujących się recyklingiem, dziennikarzy, polityków) w walce z SUPs oraz to, jak realistyczne byłoby życie bez tworzyw sztucznych jednorazowego użytku.162 uczestników przesłało 210 prawidłowych zgłoszeń. Wyniki wykazały, że UE (N = 107) miała znacznie niższy wynik konsumpcji przedmiotów SUP (p = 0,002) niż Ameryka Północna (N = 103), szczególnie w przypadku toreb na zakupy (p = 0,006), pojemników na żywność na wynos (p < 0,001), kubków (p < 0,001) i słomek (p < 0,001). Udział w obywatelskim projekcie naukowym nie miał wpływu na postrzeganie życia bez SUPs i na znaczenie interesariuszy (p = 0,087). Dostępność alternatywnych rozwiązań wielokrotnego użytku była często wymieniana jako powód, dla którego życie bez tworzyw sztucznych jednorazowego użytku byłoby realne. Z drugiej strony, wygoda i szeroka dostępność SUPs zostały sklasyfikowane jako powody, dla których życie bez nich nie byłoby realne. Producenci i politycy byli postrzegani jako najważniejsi interesariusze w walce z zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi, co podkreśla znaczenie wprowadzenia przez polityków przepisów ograniczających lub redukujących produkcję SUPs.Wyniki te podkreślają znaczenie interakcji między opinią publiczną, polityką i nauką, a także jej wpływ na zachowania konsumentów, która może zostać wykorzystana w polityce i strategii środowiskowej.