Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Forms of protection of competition and consumer in the polish legal system

Tytuł:
Forms of protection of competition and consumer in the polish legal system
Formy ochrony konkurencji i konsumentów w polskim systemie prawnym
Autorzy:
Wróblewska, Karolina
Słowa kluczowe:
competition law; consumer; entrepreneur; legal protection
prawo konkurencji; konsument; przedsiębiorca; ochrona prawna
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Nieodłącznym elementem wolnego rynku, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wolności gospodarczej jest system ochrony konkurencji i konsumentów. Nadrzędnym celem prawa konkurencji jest zabezpieczenie interesów podmiotów uczestniczących w obrocie gospodarczym. Zjawisko konkurencji na rynku to współzawodnictwo co najmniej dwóch podmiotów gospodarczych. Reguły konkurencyjności mogą zostać naruszone przez przedsiębiorcę m.in. poprzez dopuszczenie się czynu nieuczciwej konkurencji lub nieuczciwej praktyki rynkowej. Szczególnie szkodliwy i negatywny wpływ na konkurencję mają porozumienia wertykalne i horyzontalne, a także nadużycie pozycji dominującej. W celu zminimalizowania ryzyka występowania naruszeń istnieją powołane ustawowo podmioty odpowiedzialne za regulację ochrony konkurencji i konsumentów. Prezes UOKiK jest centralnym organem administracji rządowej, który działa za pośrednictwem zorganizowanego aparatu pomocniczego jakim jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kompetencje Prezesa Urzędu posiadają rangę ustawową. Rozstrzyga on sprawy poprzez wydawanie decyzji administracyjnych. Utworzona jest także instytucja powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów w celu dodatkowego zabezpieczenia interesów tej kategorii podmiotów. Praca zawiera przekrojowe omówienie wiodących aktów prawnych oraz gwarancji ustawowych przyczyniających się do wzrostu poziomu systemu ochrony konkurencji i konsumentów.

The system of competition and consumer protection is an inherent element of free market that ensures the proper functioning of economic freedom. The overriding goal of competition law is to safeguard the interests of economic participants. The phenomenon of competition in the market is a competition between two or more business entities. The rules of competition might be violated by an entrepreneur, among other things, by committing an act of unfair competition or an unfair market practice. In particular, vertical and horizontal agreements, as well as abuse of a dominant position, have a harmful and negative impact on competition. In order to minimize the risk of violations, there are statutorily established entities responsible for regulating competition and consumer protection. The President of the Office of Competition and Consumer Protection is a central government administrative body that operates through an organized auxiliary apparatus, the Office of Competition and Consumer Protection. The powers of the President of the Office have statutory rank. The President resolves cases by issuing administrative decisions. The institution of a district (city) consumer rights advisor is also created to further safeguard the interests of this category of subjects. The work contains a cross-sectional discussion of the leading legal acts and statutory guarantees contributing to the growth of the competition and consumer protection system.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies