Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Poetyka "umarłego miasta" : literackie strategie obrazowania Dubrownika w dramacie "Dubrovačka trilogija" Iva Vojnovicia w kontekście studium "Pad Dubrovnika" Luja Vojnovicia

Tytuł:
Poetyka "umarłego miasta" : literackie strategie obrazowania Dubrownika w dramacie "Dubrovačka trilogija" Iva Vojnovicia w kontekście studium "Pad Dubrovnika" Luja Vojnovicia
The poetics of the "dead city“ : literary strategies of potraying Dubrovnik in Ivo Vojnović’ s drama "Dubrovačka trilogija" in the context of the study "Pad Dubrovnika" by Lujo Vojnović
Autorzy:
Kubik, Damian
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
historiografia początku XX w.
historiography at the beginning of the twentieth century
Dubrovnik in the nineteenth century
fall of the Dubrovnik Republic
dramat modernistyczny
upadek Republiki Dubrownickiej
Dubrownik w XIX w.
modernist drama
"umarłe miasto"
"dead city"
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20846045
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/pfl/article/view/1000/849  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The article presents the drama Dubrovačka trilogija (A Trilogy of Dubrovnik) by Ivo Vojnović in the perspective of the historical study Pad Dubrovnika [The Fall of Dubrovnik] of his younger brother Lujo. The springboard for this discussion is Antun Gustav Matoš’s suggestion to read both works as parallel texts on account of the fact that they both complement each other in establishing the image of a ‘dead city’, which in fact, the nineteenth-century Dubrovnik appeared to be. The article examines the key components of the poetics of the trilogy, that is, space-time and selected motifs such as the ones related to the characters as they constitute the most essential elements of poetics in this particular context of the analysis. Their semantics and functions in the presented literary vision are complemented by a thorough examination of a historical commentary by Lujo Vojnović.

Artykuł przedstawia dramat Dubrovačka trilogija Iva Vojnovicia w perspektywie studium historycznego Pad Dubrovnika jego młodszego brata – Luja. Punktem wyjścia prezentowanej w tekście refleksji jest sugestia Antuna Gustava Matoša dotycząca paralelnego czytania obu dzieł, które wzajemnie się uzupełniają w kreowaniu wizerunku „umarłego miasta”, jakim był XIX-wieczny Dubrownik. Analizie poddane zostają najważniejsze w takim kontekście elementy poetyki trylogii: przede wszystkim czasoprzestrzeń, ale też wybrane motywy, związane np. z bohaterami. Ich semantyka i funkcje w prezentowanej wizji literackiej zostają dopełnione analizą komentarza historycznego Luja Vojnovicia.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies