Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rola stażu podyplomowego w kształceniu kadr medycznych - zmiany w kształceniu podyplomowym lekarzy.

Tytuł:
Rola stażu podyplomowego w kształceniu kadr medycznych - zmiany w kształceniu podyplomowym lekarzy.
The role of the postgraduate internship in health professionals' training - changes in physician's postgraduate trainig.
Autorzy:
Kupis, Robert
Słowa kluczowe:
kształcenie podyplomowe, staż podyplomowy, lekarze, kadry medyczne
postgraduate training, postgraduate internship, medical doctors, medical workforces
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wprowadzenie: W Polsce od lat podnosi się kwestię niedoborów kadrowych w sektorze ochrony zdrowia, które plasują Polskę na odległych miejscach różnych zestawień. Absolwenci kierunku lekarskiego zobligowani są do zaliczenia 13-miesięcznego stażu podyplomowego. W przestrzeni publicznej pojawiła się dyskusja na temat zasadności jego organizacji. Celem pracy była analiza obecnie obowiązujących aktów prawnych oraz organizacji stażu lekarskiego na tle doświadczeń innych krajów. Założeniem było poznanie perspektywy i proponowanych rozwiązań przez różnych interesariuszy w zakresie organizacji stażu podyplomowego oraz jego zasadności. Materiał i metody: Dokonano przeglądu obowiązujących w Polsce aktów prawnych oraz opracowań międzynarodowych opisujących szkolenie podyplomowe w innych krajach. Przeprowadzono badanie jakościowe wykorzystując metodę pogłębionych wywiadów, przeprowadzono rozmowy z 13 kluczowymi interesariuszami, reprezentującymi różne środowiska. Wyniki: W czasie pisania pracy doszło do zmian w zakresie organizacji stażu podyplomowego. Doświadczenia zagraniczne pokazują, że staż nie jest powszechny; lekarze obligowani są do ukończenia kształcenia o różnej długości lub delegowani są do pracy na terenach pozamiejskich. Wielu respondentów uznawało staż za konieczny element szkolenia, inni uważali, że staż można zlikwidować. Zwrócono uwagę, że rezygnacja ze stażu podyplomowego wymagałaby postawienia większego nacisku na kształcenie przeddyplomowe. Respondenci podkreślali, że staż jest obecnie szansą do uzupełnienia braków oraz opanowania praktycznych umiejętności kluczowych w wykonywaniu zawodu. W wywiadach pojawił się również temat nieprawidłowej organizacji stażu i nadzoru nad jego przebiegiem. Wnioski: Organizacja kształcenia podyplomowego różni się w obrębie wybranych krajów, a staż podyplomowy nie wszędzie jest obligatoryjny. Polski system kształcenia kadr lekarskich wymaga systematycznych reform, wynikających z założonego długofalowego planu. Staż podyplomowy pozwala na uporządkowanie wcześniej zdobytych wiedzy i umiejętności oraz stanowi okazję do poznania systemu ochrony zdrowia. Sposób delegowania lekarzy do odbycia stażu powinien być zreformowany. Wskazane są działania ukierunkowane na optymalizację wykorzystania zasobów kadrowych w ochronie zdrowia.

Background: In Poland, the issue of staff shortages in the healthcare sector has been raised for years, placing Poland at distant positions in various rankings. Graduates of medical studies are required to complete a 13-month postgraduate internship. A discussion has arisen in the public sphere regarding the justification of its organization. The aim of this work was to analyze the currently applicable legal acts and the organization of medical internships in comparison to the experiences of other countries. The author wanted to understand the perspectives of various stakeholders on the organization of postgraduate internships, their justification, and to explore the proposed solutions by the interviewers. Material and methods: A review of applicable Polish legal acts and international studies describing postgraduate training in other countries was conducted. Using an in-depth interview method, conversations were held with 13 key informants - stakeholders representing different environments. Results: Changes in the organization of postgraduate internships occurred during the writing of this paper. International experiences show that internships are not universal; doctors are required to complete training of varying lengths or are assigned to work in non-urban areas. Many interviewees considered the internship to be a necessary element of training, while others believed it could be eliminated. It was noted that eliminating postgraduate internships would require placing greater emphasis on pre-graduate education. It was mentioned that the internship is currently an opportunity to fill gaps and acquire practical skills essential to the profession. The discussions also touched on the improper organization of internships and the supervision of their progress. Conclusions: The organization of postgraduate education varies among selected countries, and postgraduate internships are not mandatory everywhere. The Polish medical education system requires systematic reforms stemming from a long-term plan. Postgraduate internships allow for the consolidation of previously acquired knowledge and skills and provide an opportunity to learn about the healthcare system. The method of assigning doctors to internships should be reformed. Actions aimed at optimizing the use of human resources in healthcare are necessary.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies