Ta praca badawcza analizuje cele komunistycznej edukacji ideologicznej w Polsce, analizując podręczniki do historii i kreskówki w kontekście politycznych definicji przyjaciół i wrogów. Osoby wykształcone w okresie rządów Komunistycznej Partii mają obecnie znaczącą władzę polityczną w Polsce. Aby zrozumieć, w jaki sposób te wartości kształtują światopoglądy polityczne, przeanalizowano posty na Facebooku polityków prawicowych, centroprawicowych i lewicowych. Trwały wpływ edukacji komunistycznej jest również widoczny w sporach i postawach Polaków. W polityce rozgraniczenie między przyjaciółmi a wrogami jest dokonywane publicznie. Przyjaciele dzielą wartości i ideologię, historycznie tworząc przymierza i sojusze, w tym pokój, handel i pomoc wojskową. W przeciwnym razie wrogowie polityczni są postrzegani jako żyjący inaczej i są używani do wyznaczania granic moralnych, politycznych i kulturowych. Pojęcie "inności" wpływa na kwestie imigracji, prawa mniejszości, wolność religijną i reakcje na mniejszości etniczne i kulturowe. Partie prawicowe mogą wykorzystywać pojęcie "inności" w celu odwrócenia uwagi od trudności gospodarczych, niestabilności politycznej i przestępczości z użyciem sztucznych wrogów do odwracania uwagi opinii publicznej i jedności. Określenie przyjaciół i wrogów ma kluczowe znaczenie dla kształtowania tożsamości zbiorowej, kulturowej homogeniczności i wspólnoty. Państwo odgrywa znaczącą rolę w tej klasyfikacji, uzasadniając wojnę i przemoc w imię przetrwania i ochrony. Niemniej jednak postrzeganie wrogów w polityce może się zmieniać w zależności od międzynarodowej sytuacji i interesów aktorów politycznych. Badanie to analizowało trzy podręczniki do historii z lat 1970-1989 oraz trzy kreskówki z lat 1962-1990 w Polsce, aby zrozumieć, w jaki sposób klasyfikacja przyjaciół i wrogów była wykorzystywana w edukacji okresu komunistycznego. Rząd komunistyczny dążył do wpajania marksistycznego humanizmu, socjalistycznego patriotyzmu i negatywnego stosunku do zachodniego kapitalizmu poprzez indoktrynację, autorytarną pedagogikę i propagandę. Podręczniki do historii były starannie dostosowywane do ideologii komunistycznej, podczas gdy kreskówki, łącząc edukację z rozrywką, nie zawierały wyraźnej propagandy i często przekazywały ogólne normy społeczne. Wpływ tej edukacji na obecnych polityków Polski został przeanalizowany na podstawie profili na Facebooku trzech polityków: Joanny Scheuring-Wielgus, Barbary Nowackiej i Jadwigi Emilewicz. Ich perspektywy historyczne, wartości i stanowiska w kwestiach społecznych i międzynarodowych rzucają światło na obecny stan Polski. Polityka wdrożona przez PiS od 2015 roku, takie jak centralizacja władzy, promocja Dumnej Edukacji, rewizjonizm historyczny i zaprzeczanie różnorodności, mają pewne podobieństwa do metod stosowanych przez Komunistyczną Partię w celu utrzymania władzy. Te idee spowodowały konflikty z UE i liberałami w Polsce, co może prowadzić do podziałów w kraju i utrudniać spójność społeczną i rozwój. Niemniej jednak doświadczenie edukacji okresu komunistycznego sprawiło, że Polacy są czujni w obronie wolności i niepodległości kraju przed potencjalnymi zagrożeniami.
This research explores communist ideological education goals in Poland, analyzing history textbooks and cartoons in relation to political definitions of friends and enemies. Individuals educated during the Communist Party era now hold significant political power in Poland. To understand how these values shape political worldviews, Facebook posts from right-wing, center-right, and left-wing politicians were assessed. The enduring influence of communist education is also evident in Polish disputes and attitudes. In politics, the distinction between friends and enemies is publicly drawn. Friends share values and ideology, historically forming covenants and alliances, including peace, trade, and military aid. In contrast, political enemies are seen as living differently and are used to delineate moral, political, and cultural boundaries. This concept of "otherness" affects immigration issues, minority rights, religious freedom, and responses to ethnic and cultural minorities. Right-wing parties may use the notion of "otherness" to divert attention from economic hardships, political instability, and violent crime, constructing artificial enemies for public opinion diversion and unity. Defining friends and enemies is essential for fostering collective identity, cultural homogeneity, and community. The state plays a significant role in this classification, justifying war and violence for survival and preservation. However, the perception of enemies in politics can change based on international circumstances and political actors' interests. This study examined three history textbooks from 1970 to 1989 and four children's cartoons from 1962 to 1990 in Poland to understand how the classification of friends and enemies was used in Communist-era education. The Communist government aimed to instill Marxist humanism, socialist patriotism, and a negative view of Western capitalism through indoctrination, authoritarian pedagogy, and propaganda. History textbooks were carefully tailored to align with communist ideology, while children's cartoons, blending education and entertainment, lacked explicit propaganda and often conveyed general social morals. The impact of this education on current Polish politicians was analyzed through the Facebook posts of three politicians: Joanna Scheuring-Wielgus, Barbara Nowacka, and Jadwiga Emilewicz. Their historical perspectives, values, and stances on social and international issues shed light on Poland's current situation. Policies implemented by PiS since 2015, such as centralization of power, Proud Education promotion, historical revisionism, and denial of diversity, bear similarities to Communist Party methods to maintain power. These ideas have caused conflicts with the EU and liberal-minded Poles, potentially dividing the nation and hindering social cohesion and development. Nonetheless, the Communist-era schooling experience has made the Polish people vigilant in defending their country's freedom and independence against perceived threats.