Tytuł pozycji:
Rzeźby Fidiasza czy marmury Elgina. Do kogo powinny należeć rzeźby z Partenonu, znajdujące się w Muzeum Brytyjskim?
- Tytuł:
-
Rzeźby Fidiasza czy marmury Elgina. Do kogo powinny należeć rzeźby z Partenonu, znajdujące się w Muzeum Brytyjskim?
Phidias sculptures or Elgin marbles. To whom the Parthenon sculptures in the British Museum belong to?
- Autorzy:
-
Kuźniar, Joanna
- Słowa kluczowe:
-
Parthenon, Acropolis, marbles, sculptures, heritage, culture, Ancient Greece, Phidias, Acropolis museum, British museum, decolonization, museums, colonialism, history, arts, Unesco, international law, human rights, Athens, London, Great Britain
Partenon, Akropol, marmury, rzeźby, dziedzictwo, kultura, Starożytna Grecja, Fidiasz, muzeum Akropolu, muzeum Brytyjskie, dekolonizacja, muzea, kolonializm, historia, sztuka, Unesco, prawo międzynarodowe, prawa człowieka, Ateny, Londyn, Wielka Brytania
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The following work deals with the subject of the return of Phidias sculptures from the British Museum, taken by Lord Elgin. The architectural and cultural value of the Parthenon in the era of Pericles is presented. The manner in which Lord Elgin took over the works and their transport to Great Britain was presented. The arguments of both the Greek side, which demands the return of the sculptures, and the British side, which wants the works to remain its property, are shown. As well as, social campaigns from all over the world and private initiatives are presented. The question asked in the work concerns whether the sculptures should be returned to Greece.
Poniższa praca dotyczy tematyki powrotu zabranych przez Lorda Elgina rzeźb Fidiasza, które znajdują się w Muzeum Brytyjskim.,. W pracy przedstawiono wartość architektoniczną i kulturową powstania Partenonu w epoce Peryklesa. Omówiono sposób, w jakim lord Elgin przejął dzieła i przewiózł je do Wielkiej Brytanii. Zaprezentowano argumenty zarówno strony greckiej, która domaga się zwrotu rzeźb, jak i brytyjskiej, która chce, aby dzieła pozostały jej własnością. Przeprowadzono badania i ankiety społeczeństwa brytyjskiego i greckiego. Dodatkowo, zaprezentowano ciekawe kampanie społeczne i prywatne inicjatywy. W pracy odpowiedziano na pytanie, czy rzeźby powinny być zwrócone do Grecji.