Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The background on the stage, not the actors and the scenery: Interpretative phenomenological analysis of the experiences of women diagnosed with ADHD in adulthood

Tytuł:
The background on the stage, not the actors and the scenery: Interpretative phenomenological analysis of the experiences of women diagnosed with ADHD in adulthood
ADHD to tło na scenie, a nie aktorzy i dekoracje. Interpretacyjna analiza fenomenologiczna doświadczeń kobiet, które otrzymały diagnozę ADHD w dorosłości
Autorzy:
Pawecka, Katarzyna
Słowa kluczowe:
ADHD, diagnosis, qualitative methodology, interpretative phenomenological analysis (IPA)
ADHD, diagnoza, metodologia jakościowa, interpretacyjna analiza fenomenologiczna (IPA)
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper represents an attempt to understand the experiences of women who received a formal diagnosis of ADHD in adulthood. It was focused on the conclusions they drew about themselves both before and after the diagnosis, their engagement with pharmacotherapy, other forms of ADHD-focused therapy, coping techniques developed, and their constructed attitude towards their own diagnosis. After a preliminary review of the available literature and a pilot study, the partially structured in-depth interviews were conducted with four participants, which were subsequently subjected to Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). In the analysis process, recurring themes such as feelings of relief, liberation from self-deprecating labels, and the adoption of coping mechanisms aimed at better adapting to ADHD could be discerned. Final reflections on the conducted study address its potential limitations and openness to enrichment with new research methodologies on similar topics.

Niniejsza praca stanowi podjęcie próby zrozumienia doświadczenia kobiet, które otrzymały formalną diagnozę ADHD w dorosłości. Skoncentrowano się na formułowanych przez nie wniosków dotyczących siebie zarówno przed, jak i po diagnozie, podejmowaniu farmakoterapii, innych form terapii ukierunkowanych na ADHD, opracowywanych technikach zaradczych oraz na konstruowanej postawie wobec własnej diagnozy. Po wcześniejszym przeglądzie dostępnej literatury i badaniu pilotażowym podjęto się przeprowadzenia wywiadów pogłębionych częściowo ustrukturyzowanych z czterema osobami badanymi, które następnie zostały poddane interpretacyjnej analizie fenomenologicznej (IPA). W procesie analizy można było wyodrębnić powtarzające się tematy takie jak uczucie ulgi, zwolnienia z pejoratywnych określeń siebie oraz podejmowanie środków zaradczych, mających na celu trafniejsze dostosowanie do ADHD. Końcowe refleksje dotyczące przeprowadzonego badania odnoszą się do jego możliwych ograniczeń oraz otwarcia na wzbogacenie go o nowe formy przeprowadzania badań o podobnej tematyce.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies