Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The level of self-efficacy and the assessment of educational needs in a group of nurses employed in stationary treatment.

Tytuł:
The level of self-efficacy and the assessment of educational needs in a group of nurses employed in stationary treatment.
Poziom własnej skuteczności a ocena potrzeb edukacyjnych w grupie pielęgniarek zatrudnionych w lecznictwie stacjonarnym.
Autorzy:
Serafin, Elżbieta
Słowa kluczowe:
self – efficacy, educational needs, nurses
poczucie własnej skuteczności, potrzeby edukacyjne, pielęgniarki
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Summary Introduction: Nurses are exposed to a number of factors related to their work, including workload and stressful situations. This factors influence the sense of self – efficacy as one of the important mechanisms for regulating behavior and emotions among nurses.Aim of the study: The aim of the study was to estimate the level of self – efficacy and work training needs and to determine the relationship between these features in a group of nurses employed in two healthcare entities.Materials and methods: The study involved 121 nurses employed in two medical entities in the Małopolska and Warmińsko – Mazurskie Voivodeships. The research method used in the study was a diagnostic survey. The study used the GSES Scale Sheet – according to R. Schwarzer, M, Jerusalem, Z. Juczyński and an original survey questionnaire regarding training needs.Results: The conducted research showed that the factors that had a significant impact on the level of nurses' self – efficacy were: age (p=0.0118), education (p<0.0001) and having an additional job (p=0.0013). Work training was organized at work and 77.7% of respondents took part. Nurses who declared the need for training (M=2.5, SD=0.6) achieved a significantly higher level of self – efficacy than those who did not declare the need for training (M=2.1, SD=0.8).Conclusions: Education, age and having an additional job had a significant impact on the level of self – efficacy of the surveyed nurses. Factors related to the workplace did not have a significant impact on the training needs declared by the surveyed nurses. The training needs of the surveyed nurses did not have a significant impact on self – efficacy.

Wprowadzenie: Pielęgniarki na stanowisku narażone są na szereg czynników związanych z wykonywaną pracą między innymi obciążenie pracą i sytuacje stresujące. Wpływają one na poczucie własnej skuteczności, jako jednego z ważnych mechanizmów regulacji zachowań i emocji wśród pielęgniarek. Cel pracy: Celem pracy było oszacowanie poziomu własnej skuteczności i potrzeb szkoleniowych oraz określenie związku między tymi cechami w grupie pielęgniarek zatrudnionych w dwóch podmiotach leczniczych.Materiały i metody: W badaniu wzięło udział 121 pielęgniarek, zatrudnionych w dwóch podmiotach leczniczych w województwie małopolskim i warmińsko mazurskim. Metodą badawczą wykorzystaną w badaniu był sondaż diagnostyczny. W badaniu wykorzystano Arkusz Skali GSES –według R. Schwarzer, M, Jerusalem, Z. Juczyński oraz autorski kwestionariusz ankiety dotyczący potrzeb szkoleniowych. Wyniki: Przeprowadzone badania wykazały, że czynnikami mającymi istotny wpływ na poziom własnej skuteczności pielęgniarek były: wiek (p=0,0118), wykształcenie (p<0,0001) oraz posiadanie pracy dodatkowej (p=0,0013). W miejscu pracy były organizowane szkolenia w których brało udział 77,7% badanych. Pielęgniarki deklarujące potrzebę szkolenia (M=2,5, SD=0,6) osiągały istotnie wyższy poziom własnej skuteczności, niż osoby, które potrzeby szkolenia nie deklarowały (M=2,1, SD=0,8).Wnioski: Wykształcenie, wiek oraz posiadanie pracy dodatkowej wpływały istotnie na poziom własnej skuteczności badanych pielęgniarek . Czynniki związane z miejscem pracy nie miały istotnego wpływu na potrzeby szkoleniowe deklarowane przez badane pielęgniarki. Potrzeby szkoleniowe badanych pielęgniarek nie miały istotnego wpływu na poczucie własnej skuteczności.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies