Tytuł pozycji:
Pop punk revival: Second life of the genre on TikTok
- Tytuł:
-
Pop punk revival: Second life of the genre on TikTok
Pop punk revival: Drugie życie gatunku w aplikacji TikTok
- Autorzy:
-
Jędryka, Zuzanna
- Słowa kluczowe:
-
pop punk, punk, muzyka, popkultura, kontrkultura, tiktok, media społecznościowe
pop punk, punk, music, pop culture, counterculture, tiktok, social media
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this thesis was to showcase pop punk revival – a newly reclaimed popularity of the genre – through an outline of its historical background and an analysis of related English-language content on TikTok. The specific nature of pop punk allows for an insight into the preferences of present-day teenagers and nostalgia-motivated millenials. The theoritical part of the thesis consists of three chapters: the first one covers the history of punk, starting from its origin through the subsequent musical and ideologicaltransformation and all the way to the birth of pop punk in the 90s; the second – the reasons for the rebirth of the genre and its contemporary characteristics; the third – TikTok’s influence on the music industry. The research part of the thesis features a description of methodology and results of the research carried out on TikTok for the sake of this paper. Said application was chosen to study due to its popularity in the 10-19 and 20-29 age groups, as well as its compatibility with music promotion thanks to innovative functions available on the platform.
Celem pracy było ukazanie zjawiska pop punk revival, czyli nowo odzyskanejpopularności tego gatunku muzycznego, poprzez nakreślenie tła historycznego i analizę powiązanych z nim anglojęzycznych treści na platformie TikTok. Specyfika omawianego gatunku pozwala na wgląd w preferencje współczesnych nastolatków oraz kierujących się nostalgią milenialsów. Na część teoretyczną pracy składają się trzyrozdziały: w pierwszym opisano historię punka od genezy na przełomie lat 60. i 70., poprzez późniejsze przemiany muzyczne i ideologiczne, aż po narodziny pop punka w latach 90.; w drugim – przyczyny odrodzenia gatunku i jego współczesną charakterystykę; w trzecim – wpływ platformy TikTok na przemysł muzyczny. Część badawcza pracy zawiera omówienie metodologii i wyników badań przeprowadzonych na potrzeby tej pracy na platformie TikTok. Rzeczona aplikacja została wybrana do analizy ze względu na jej popularność w grupach wiekowych 10-19 oraz 20-29, a także szczególne dopasowanie do promocji muzyki ze względu na innowacyjność i dostępnetam funkcje.