Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza opinii kierowców na temat kolizji pojazdów z dziką zwierzyną w Krakowie.

Tytuł:
Analiza opinii kierowców na temat kolizji pojazdów z dziką zwierzyną w Krakowie.
The analysis of drivers opinion on widlife-vehicle collisions in Krakow
Autorzy:
Atanda, Toyeeb
Słowa kluczowe:
nature conservation, drivers, roadkill, roe deer, questionnaire survey, wild boar, wildlife-vehicle collisions
ochrona przyrody, kierowcy, potrącenia zwierząt na drogach, sarna, badanie ankietowe, dzik, kolizje pojazdów z dziką zwierzyną.
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Kolizje pojazdów z dziką zwierzyną (WVC) stanowią istotne wyzwanie zarówno dla populacji dzikiej zwierzyny, jak i dla ludzi. Każdego roku miliony kręgowców giną na drogach na całym świecie, a skutki dla ochrony gatunków są ogromne. Zrozumienie czynników ludzkich wpływających na WVC jest niezbędne, aby przeciwdziałać temu zjawisku. Niniejsze badanie oceniło wiedzę, postawę i doświadczenie kierowców w Krakowie w zakresie WVC. Przeprowadzono internetową ankietę wśród dorosłych mieszkańców Krakowa w okresie od grudnia 2022 roku do lutego 2023 roku (n=104). Wyniki dotyczące cezji społeczno-demograficznych ukazują przewagę mężczyzn w kategorii wiekowej młodzieży oraz osób o wysokich kwalifikacjach akademickich. Wyniki wykazały, że tylko nieliczni respondenci doświadczyli WVC w ciągu ostatnich 2 lat (między 2021 a 2022 rokiem). Częstotliwość WVC różni się w ciągu dnia, przy czym najwięcej kolizji zdarza się podczas wschodu i zachodu słońca. Zarejestrowano wyższą liczbę WVC z dużymi ssakami. Najbardziej dotkniętymi gatunkami były sarna (Capreolus capreolus) i dzik (Sus scrofa). Hamowanie i skręcanie to główne reakcje kierowców na spotkanie z dziką zwierzyną. Kobiety wydają się bardziej zaniepokojone problemem związanym z rozbijaniem zwierząt na drodze niż mężczyźni. Istniała istotna różnica w postrzeganiu środków łagodzących WVC przez respondentów. Respondenci wskazali, że najskuteczniejszymi środkami łagodzącymi są jazda wolniej na drodze, wprowadzenie kar dla kierowców przekraczających limit prędkości oraz edukacja i uwrażliwianie społeczeństwa. Płeć nie miała istotnego wpływu na postrzeganie strategii łagodzenia WVC przez respondentów. Ogólnie rzecz biorąc, to badanie dostarcza podstawowych informacji do opracowania inicjatyw ochrony, które mogą pomóc zmniejszyć występowanie WVC, zwłaszcza w miastach, gdzie staje się to coraz bardziej powszechne.

Wildlife-vehicle collisions (WVC) pose significant challenges to both wildlife populations and people. Each year, millions of vertebrates are killed on the road worldwide and the consequences on species conservation are enormous. Understanding human factors influencing WVC is essential to mitigate this phenomenon. This study assessed drivers’ knowledge, attitude and experience regarding WVC in Kraków. An online questionnaire survey of adult residents of Kraków was conducted between December 2022 and February 2023 (n=104). The sociodemographic results show the predominance of male youth age category and people with high academic qualifications. The findings revealed that among all the respondents, only few people experienced WVC in the last 2 years (between 2021 and 2022). The frequency of WVC varies throughout the day with highest frequency of collisions occurring during the sunrise and sunset hours. A higher number of WVC were recorded with large mammals. The most affected species were roe deer (Capreolus capreolus) and wild boar (Sus scrofa). Braking and swerving were reported as the major primary responses to wildlife encounters. Women tends to express more concerns about the issue related to wildlife roadkill than men. There was significant difference in respondents’ perception of WVC mitigation measures. Respondents indicated that the most effective mitigation measures are driving slower on the road, introducing fines for drivers above the speed limit, and sensitising or educating the public. Gender had no significant influence on perception of WVC mitigation strategies. Overall, this study provides baseline information for developing conservation initiatives that can help reduce the occurrence of WVC especially in urban cities where it is becoming rampant.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies