Tytuł pozycji:
Parental involvement in children’s remote education : examining the case of the COVID-19 pandemic
W artykule zaprezentowano wyniki badań, których celem było określenie sposobów zaangażowania rodziców w edukację zdalną dzieci podczas pandemii wirusa Sars-CoV-2 wraz z ich porównaniem na początku i pod koniec trwania reżimu sanitarnego oraz ze względu na wykształcenie rodziców, miejsce zamieszkania, tryb wykonywanej w trakcie pandemii pracy zawodowej, liczbę posiadanych dzieci i poziom edukacji dziecka/dzieci. Badania przeprowadzono za pomocą ankiety internetowej stosując dwa niezależne pomiary: na początku pandemii oraz w trakcie piątej fali pandemii. Badaniom poddano próbę N=75 respondentów w I pomiarze oraz N=306 respondentów w II pomiarze. Zastosowano procedurę badań mieszanych. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety w opracowaniu własnym. W I pomiarze kwestionariusz zawierał skalę do badania opinii rodziców na temat organizacji warunków do nauki zdalnej dziecka oraz związanych z nią dla niego problemów i korzyści oraz pytania otwarte dotyczące zadań, jakie stanęły przed rodzicami w związku z wprowadzeniem w szkołach zdalnego nauczania. Dzięki analizie jakościowej wypowiedzi respondentów wyłoniono cztery kategorie zadań i przyporządkowanych im ról społecznych, na podstawie których opracowano twierdzenia skali, którą wraz z wyskalowanym narzędziem z I pomiaru zastosowano w pomiarze II. Badania wykazały, że wprowadzenie nauki zdalnej wymusiło wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie organizacji życia domowego, dotychczasowych nawyków i wzorców interakcji, przy czym zaangażowanie rodziców w edukację zdalną dzieci różnicowały cechy socjodemograficzne rodziców. Stwierdzono też, że powtarzające się w związku z trwającą pandemią okresy obowiązywania nauki zdalnej były coraz bardziej uciążliwe dla rodziców aktywnych zawodowo i nie dostrzegali oni z tej formy kształcenia korzyści dla swoich dzieci.
This paper presents the results of a study that aimed to determine how parents were involved in their children’s remote education during the SARS-CoV-2 pandemic, with comparisons at the beginning and at the end of the sanitary regime, and by parents’ education, place of residence, mode of work during the pandemic, number of children they had and the level of education of their child/children. The study was conducted by means of an online survey using two independent measurements: at the beginning of the pandemic and during the fifth wave of the pandemic. A sample of N = 75 respondents was surveyed in Measurement I, and N = 306 in Measurement II. A mixed survey procedure was used. The research tool was a self-administered survey questionnaire. The research found that the introduction of distance learning forced new arrangements for the organisation of home life, existing habits and interaction patterns, with parental involvement in their children’s distance education differentiated by parents’ socio-demographic characteristics. It was also found that recurrent periods of remote learning about the ongoing pandemic were increasingly burdensome for working parents, who did not see the benefits of this education for their children.