Tytuł pozycji:
Ochrona konsumenta na rynku ubezpieczeń w Polsce
Tematem pracy jest „Ochrona konsumenta na rynku ubezpieczeń w Polsce”. Praca rozpoczyna się od przedstawienia prawnego i ekonomicznego tła branży ubezpieczeniowej w Polsce. W tej części skupiono się na podstawowych regulacjach prawnych determinujących funkcjonowanie zakładów ubezpieczeń, korzystając z szeregu ustaw oraz komentarzy, a także przeprowadzono analizę rynku ubezpieczeń oraz bancassurance przy pomocy oficjalnych raportów Komisji Nadzoru Finansowego, Głównego Urzędu Statystycznego oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. W następnej części pracy dokonano przeglądu najważniejszych aktów prawnych dotyczących ochrony konsumenta, zarówno w Polsce jak i Unii Europejskiej, przy użyciu ustaw i dyrektyw Parlamentu Europejskiego. Ponadto, po krótce opisano genezę ochrony konsumenta w Polsce, a także historię zmian w sferze ustawodawstwa. Głównym aspektem tej części było porównanie raportów reklamacji wybranych towarzystw ubezpieczeń w Polsce, co pozwoliło ocenić stopień przyrostu odwołań oraz całkowitą ich skalę. Podsumowaniem pracy były przeprowadzone badania sondażowe na temat świadomości klientów zakładów ubezpieczeniowych w zakresie ochrony konsumenckiej. Miały one na celu sprawdzenie stanu wiedzy konsumentów w tej materii oraz zbadanie związku wykształcenia z posiadaną wiedzą. Na końcu umieszczono krótkie podsumowanie otrzymanych wyników
The topic of the thesis is "Consumer protection on the insurance market in Poland". The paper begins with the presentation of legal and economic background of the insurance market in Poland. This part focuses on the basic legal regulations determining the functioning of insurance companies, using a number of laws and commentaries. It also provides the analyzes of the insurance market and bancassurance with the help of official reports of the Polish Financial Supervision Authority, the Central Statistical Office and the Polish Insurance Association. The next part of the paper reviews the most important legal documents concerning consumer protection, both in Poland and in the European Union, using European Parliament acts and directives. Moreover, the genesis of consumer protection in Poland is briefly described as well as the history of changes in legislation. The main aspect of this part was to compare the claim reports of selected insurance companies in Poland, which allowed to assess the degree of increase in the number of appeals and their total scale. The thesis was summarized by conducting a survey research on the awareness of customers of insurance companies in the field of consumer protection. They were designed to test consumers' knowledge on the subject and to examine the relationship between education and knowledge. A brief summary of the results obtained is included at the end.