Tytuł pozycji:
Subtitling practices for the d/Deaf and hard of hearing audiences in horror movies: an analysis of sound and music depictions
This MA thesis aims at analyzing practices used in subtitling for the d/Deaf and hard of hearing with a particular regard to horror movies. The subject of this research focuses on sounds and music depictions therein. To begin with, I introduce the issue of subtitling as branch of audiovisual practice in general, in which I touch upon the issues of classifica-tion, technical constraints as well as subtitling guidelines. Thereafter, I focus on describ-ing d/Deaf and hard of hearing community – its needs and the issue of accessibility in media. The next part is strictly connected to subtitling for the d/Deaf and hard of hearing practices and rules, especially in terms of captioning paralinguistic features. Chapter 2, on the other hand, focuses on the introduction to cinematography, beginning with the history of music and sound in the cinema, following with the definition of the sound itself, as well as the role of both sound and music in movies. Lastly, I describe the characteristics of horror as a movie genre. The third chapter is analytical. First, it describes the research subject of this thesis. Later on, it focuses on the analysis of sound and music depictions in SDH in order to distinguish different properties of sounds used in cinematography and described verbally as closed captions, based on nine categories distinguished for the pur-pose of this work: human-made sounds, music, animal-made sounds, supernatural, mis-cellaneous, background noises, weather/nature, accents/languages, and manner/tone of voice.
Powyższa praca magisterska ma na celu analizę sposobów tworzenia napisów dla osób niesłyszących ze szczególnym odniesieniem do filmów grozy. Przedmiotem badań są dźwięki i muzyka oraz ich przedstawienie w napisach dialogowych. Rozdział 1. przed-stawia zagadnienie napisów dialogowych jako gałęzi mediów audiowizualnych. Poruszo-ne zostają tematy klasyfikacji, ograniczeń technicznych, a także zasady tworzenia. Następ-nie sekcje pracy opisują społeczność osób niesłyszących – ich potrzeby, a także problem dostępności. Kolejna część porusza temat zasad i zastosowań napisów dialogowych dla osób niesłyszących, a w szczególności kwestie pozajęzykowe. W rozdziale 2. praca kon-centruje się na wprowadzeniu do kinematografii, począwszy od historii muzyki i dźwięku w kinie, poprzez ogólną definicją dźwięku, jak również roli zarówno dźwięku, jak i mu-zyki w filmach. Ostatnia część rozdziału opisuje filmy grozy jako gatunek filmowy. Roz-dział 3. jest rozdziałem analitycznym. Początkowo skupia się na przedstawieniu materiału badawczego pracy. Następna część to analiza przedstawienia dźwięku i muzyki w napi-sach dla osób niesłyszących w celu wyróżnienia różnych właściwości dźwięków zasto-sowanych w kinematografii i opisanych na potrzeby osób niesłyszących.