Tytuł pozycji:
Fenomen popularności K-popu w Chinach i Polsce. Analiza porównawcza
Kiedy K-pop stał się światowym trendem kulturowym, Chiny i Polska miały odmienne reakcje w obliczu takiego szoku kulturowego. Z jednej strony istnieją różne platformy medialne, które akceptują K-pop w obu krajach i różne strategie rozpowszechniania K-popu w obu krajach. Z drugiej strony, kultura fanów K-popu, która pojawiła się w obu krajach, również ukazuje zjawiska zgodne z różnymi cechami kulturowymi. Ale jednocześnie za tymi różnicami kryje się także wiele podobieństw w zjawiskach kultury K-pop. W szczególności K-pop to nowy gatunek muzyczny, który łączy w sobie cechy różnych gatunków muzycznych, a sam w sobie jest przejawem inkluzywności kulturowej. W pracy prześledzę historię K-popu, przeanalizuję metody i strategie komunikacji K-popu w Chinach i Polsce oraz przeanalizuję specyficzne zjawisko kultury fanowskiej K-popu na podstawie wyników ankiet internetowych opublikowanych w obu krajach. W pracy zbadane zostaną skuteczne strategie promocji K-popu w różnych środowiskach kulturowych, stopień tolerancji K-popu w obu krajach oraz pewne podobne i różne cechy kultury fanów K-popu.
When K-pop became a global cultural trend, China and Poland had different reactions to such culture shock. On the one hand, there are different media platforms that accept K-pop in both countries and different strategies to spread K-pop in both countries. On the other hand, the K-pop fan culture that has emerged in both countries also shows phenomena consistent with different cultural characteristics. But at the same time, behind these differences there are also many similarities in the phenomena of K-pop culture. In particular, K-pop is a new music genre, which combines features of various musical genres and is itself a manifestation of cultural inclusivity. In this work, I will trace the history of K-pop, analyze K-pop communication methods and strategies in China and Poland, and analyze the specific phenomenon of K-pop fan culture based on the results of online surveys published in both countries. The paper will examine effective K-pop promotion strategies in different cultural environments, the degree of K-pop tolerance in both countries, and some similar and different features of K-pop fan culture.