Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Etsi peccaui, sum tamen ipse tuus" : on Dracontius’s penitential elegy (and a hint at the notion of baroque penitential ‘elegy’)

Tytuł:
"Etsi peccaui, sum tamen ipse tuus" : on Dracontius’s penitential elegy (and a hint at the notion of baroque penitential ‘elegy’)
"Etsi peccaui, sum tamen ipse tuus" : o elegii pokutnej Drakoncjusza (i słówko o pojęciu: barokowa ‘elegia’ pokutna)
Autorzy:
Wasyl, Anna Maria
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
Dracontius' inprisonment by Gunthamund
elegy in Latin and vernacular poetry
Satisfactio by Dracontius
Satisfactio (Zadośćuczynienie) Drakoncjusza
elegia w poezji łacińskiej i wernakularnej
Drakoncjusz (Blozjusz Emiliusz Drakoncjusz)
Latin poetry in Vandal Africa
Królestwo Wandalów w Afryce Północnej
Vandal KIngdom in North Africa
Paenitential elegy
poezja łacińska w Afryce Wandalów
Dracontius (Blossius Aemilius Dracontius)
elegia pokutna
Język:
polski
ISBN, ISSN:
03027384
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://pressto.amu.edu.pl/index.php/sppgl/article/view/39447/33394  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Dracontius’s Satisfactio, though complex as a literary work, can be safely labelled ‘penitential elegy’. The term aptly indicates its metrical form as well as its major theme, i.e. the contrition of the sinner who recognizes his guilt before God and, in the second place, before the Vandal king Gunthamund. What is relevant is the fact that the poem is not merely composed in elegiac distichs, but also evokes motifs known from Ovid’s elegies, in particular the general literary situation of Tristia II, where the punished poet openly addresses his punisher, the princeps. Yet in the Satisfactio the final message is religious rather than (only) poetic or socio-political: Dracontius and Gunthamund are ‘fellow-Christians’ and ‘fellow-sinners’, who are therefore obliged to ask for forgiveness and forgive one another. Additional references to the Psalms and to King David doing penance reinforce the impression that it is the motif of penitence that stands at the core of the poem. In Polish scholarship, the very term ‘penitential elegy’ is quite frequently used in reference to a sub-genre (as it is seen) of Polish baroque poetry. I do not question the existence of such a sub-genre, but what I additionally hint at in my article is the essential difference between vernacular and Latin poetry. In vernacular poetry, the word elegy does not denote any specific metre and, consequently, is applied mainly metaphorically, as a synonym of a certain ‘mood’. In Latin poetry, however, ‘elegy’, meaning ‘automatically’ the elegiac distich, also means concrete intertextual associations, primarily with Ovid (precisely like in the Satisfactio). Hence, when used to describe Dracontius’ text, the label ‘penitential elegy’ reveals its full hermeneutic potential.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies