Tytuł pozycji:
"O czym się nawet myśleć nie chce" Gabrieli Zapolskiej. Geneza, recepcja i analiza wydań
This study investigates the origin, perception and analysis of all editions of Gabriela Zapolska’s novel called O czym się nawet myśleć nie chce. The thesis consists of four chapters which includes genesis and author’s motivation to write the novel, life of Gabriela Zapolska during the process, public reception, critics’ reviews and technical, editorial analysis of book editions.The purpose was to examine the popularity and history of the novel and to evaluate the aesthetics and practical sense of certain book edition. The study was based on historical and literary essays, author’s collection of letters and journals containing literary modernism reviews.Based on these results, it was concluded that the novel is not that popular although Gabriela Zapolska was emotionally attached to the autobiographical novel. This conclusion follows from the fact that there is only a few editions of the novel and hardly anyone studies its problems or the origin. Furthermore, the book received many negative reviews and publicists were very skeptical about its artistic value.
Poniższa praca „O czym się nawet myśleć nie chce Gabrieli Zapolskiej – geneza, recepcja i analiza wydań” zajmuje się przedstawieniem początków i inspiracji do napisania powieści, przybliżeniem postaci autorki z okresu jej powstawania, oceną odbioru publicznego i krytyki dzieła oraz analizą edytorską wszystkich jego wydań.Celem pracy była odpowiedź na pytanie o popularność i dzieje powieści Zapolskiej, a także ocena wydań pod kątem estetyki projektu składu oraz kwestii praktycznych z perspektywy czytelnika.Praca została napisana w oparciu o materiały źródłowe z literatury naukowej, opracowania historyczno-literackie, korespondencję autorki oraz czasopisma literackie z okresu młodopolskiego. Analizując historię wydań, prześledzono wszystkie edycje od pierwodruku po czasy współczesne, włączając w to wydania elektroniczne.Na podstawie przeprowadzonej analizy można wysnuć wnioski, iż mimo emocjonalnego przywiązania autorki do powieści z elementami autobiograficznymi, dzieło nie zdobyło dużej popularności, o czym świadczy niewielka ilość wydań i obszar badań nad książką. Za to spotkała się z ostrą krytyką i sceptycznym odbiorem publicystów.