Tytuł pozycji:
Nonverbal communication as a tool for creating the level of trust in the organization
Celem pracy magisterskiej jest ukazanie wpływu elementów komunikacji niewerbalnej na proces budowania zaufania w organizacji. Praca uwzględnia trzy rozdziały. Na podstawie dostępnej literatury naukowej w pierwszej części teoretycznej pracy pochylono się nad pojęciami i znaczeniem zaufania w organizacji. Scharakteryzowano także wymiary oraz typologię zaufania oraz przedstawiono czynniki, wpływające na budowanie jak i erozję zaufania. Druga część teoretyczna poświęcona została komunikacji niewerbalnej, jej roli oraz pełnionych funkcji. Przedstawione zostały również podstawy relacji między komunikacją, a zaufaniem oraz wskazano na istotne bariery i zagrożenia komunikacji niewerbalnej na kształtowanie zaufania w organizacji. W części ostatniej, empirycznej scharakteryzowano metodologię, narzędzia oraz próbę badawczą. Celem badawczym była diagnoza poszczególnych elementów komunikacji niewerbalnej oraz jak oddziałują na proces formowania zaufania w organizacji. Głównym wnioskiem jaki nasunął się po podsumowaniu wyników sporządzonych badań jest to, że wysoki poziom używanej komunikacji niewerbalnej wywiera pozytywnie wpływ na zrozumienie rozmówcy oraz przekazywanych komunikatów. Ponadto, warto podkreślić, że na interpretację komunikacji niewerbalnej wpływa również to jaki poziom zaufania jest pomiędzy współpracownikami oraz przełożonymi.
The aim of the master's thesis is to show the impact of elements of non-verbal communication on the process of building trust in the organization. The work includes three chapters. Based on the available scientific literature, the first theoretical part of the work focuses on the concepts and importance of trust in an organization. The dimensions and typology of trust were also characterized and the factors influencing the building and erosion of trust were presented. The second theoretical part was devoted to non-verbal communication, its role and functions. The basics of the relationship between communication and trust were also presented, and significant barriers and threats to non-verbal communication in shaping trust in the organization were indicated. In the last, empirical part, the methodology, tools and research sample were characterized. The research goal was to determine individual elements of non-verbal communication and how it affects the process of forming trust in an organization. The main conclusion that emerged after summarizing the research results is that a high level of non-verbal communication has a positive impact on understanding the interlocutor and the messages conveyed. Moreover, it is worth emphasizing that the level of trust between co-workers and superiors also influences the interpretation of non-verbal communication.