Tytuł pozycji:
Postawy studentów względem sportu a zarządzanie zmianą w obszarze zdrowia publicznego
Pro-healthy attitudes and habits (including physical activity) should be shaped from childhood. However, various factors result in some people being reluctant (or altogether unwilling) to practice sport as they enter adulthood, despite the fact that inadequate exercise negatively affects health. This is important not only from the individual perspective, but also from the social perspective in terms of public health. Therefore, it is important that at the stage of early adulthood (e.g. during the student period) at the very latest, these people take actions in the area of sports promotion and the formation of permanent pro-health habits. It is therefore worth finding out how the past and the environment influence students’ attitudes towards sport, why they are do or do not engage in physical activity, and what can be done to increase their physical activity? The aim of the article is thus to present students’ attitudes towards sport, as well as to propose practical recommendations for changes in the area of public health so that regular physical activity becomes a common and permanent habit among young people. As part of the study, an original research questionnaire was created and disseminated among students. The results offered insights into students’ attitudes towards physical activity and allowed for the creation of specific, practical recommendations for changes in public health. This text may be of interest to researchers in the field of sport, health attitudes, public health, and social change management, as well as sports management practitioners and health educators.
Postawy i nawyki prozdrowotne (również w zakresie aktywności fizycznej) powinny być kształtowane od dzieciństwa, jednak różne czynniki powodują, że część wchodzących w dorosłość osób uprawia sport niechętnie lub całkowicie unika aktywności fizycznej. Tymczasem brak odpowiedniej ilości ruchu negatywnie wpływa na stan zdrowia, co jest istotne nie tylko z perspektywy indywidualnej, ale również z perspektywy społecznej, czyli w zakresie zdrowia publicznego. W związku z tym ważne jest, aby najpóźniej na etapie wczesnej dorosłości (np. w okresie studenckim) tych osób, podjąć względem nich działania w obszarze promocji sportu i ukształtowania trwałych nawyków prozdrowotnych. Warto zatem dowiedzieć się, jak przeszłość i otoczenie wpływają na studenckie postawy względem sportu. Dlaczego uprawiają sport / nie uprawiają sportu? Co zrobić, aby zwiększyć ich aktywność fizyczną? Celem artykułu jest przedstawienie postaw studentów i studentek względem sportu, a także sporządzenie praktycznych rekomendacji zmian w obszarze zdrowia publicznego tak, aby regularna aktywność fizyczna stała się wśród młodych ludzi powszechnym i trwałym nawykiem. Na potrzeby badania utworzono autorski kwestionariusz badawczy, a także upowszechniono go wśród studentów i studentek. Uzyskane wyniki badań własnych pomogły nie tylko posiąść wiedzę z zakresu postaw studentów względem aktywności fizycznej, ale i stworzyć konkretne, praktyczne rekomendacje zmian w imię zdrowia publicznego. Tekst ten może zaciekawić badaczy sportu, postaw zdrowotnych, zdrowia publicznego oraz zarządzania zmianą społeczną, jak również praktyków zarządzania w sporcie i edukatorów zdrowotnych.