Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The relationship between sense of control, loneliness, self-esteem and problematic use of computer games

Tytuł:
The relationship between sense of control, loneliness, self-esteem and problematic use of computer games
Związek pomiędzy poczuciem kontroli, samotnością i samooceną a problematycznym korzystaniem z gier komputerowych
Autorzy:
Mroczka, Magdalena
Słowa kluczowe:
internet gaming addiction, problematic gaming, new technologies, risk factors, loneliness, sense of control, self-esteem
uzależnienie od gier internetowych, problematyczne granie, nowe technologie, czynniki ryzyka, samotność, poczucie kontroli, samoocena
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The rapid development of the video game industry and the increased general accessibility to games are associated with new risks, including the risk of developing video game addiction. Gaming disorder is considered a behavioral disorder related to new technologies that requires further research. The aim of the study is to verify the factors which might increase the risk of developing addiction to online games. Therefore, potential connections between the sense of control, loneliness, and self-esteem with problematic Internet gaming were examined. The study involved 141 online gamers (including 90 men and 51 women) aged 18 to 44. A survey was conducted using an online questionnaire posted in virtual groups dedicated to gaming. Respondents completed the Internet Gaming Disorder-20 Questionnaire, the De Jong Gierveld Loneliness Scale, the Rosenberg Self-Esteem Scale (SES), and the I-E Rotter Scale. Statistical analysis revealed that the level of Internet gaming disorder is negatively correlated with self-esteem and positively correlated with locus of control. This means that low self-esteem and external locus of control may be potential risk factors for Internet gaming disorder. Other relationships tasted in the study were found to be statistically insignificant.

Gwałtowny rozwój branży gier wideo oraz wzrost ogólnej dostępności do gier wiąże się z nowymi niebezpieczeństwami, między innymi, z ryzykiem wykształcenia uzależnienia od gier komputerowych. Zaburzenie grania uznawane jest za wymagające dalszych badań zaburzenie behawioralne związane z nowymi technologiami. Celem badania jest weryfikacja czynników zwiększających ryzyko rozwinięcia uzależnienia od gier internetowych. W związku z tym zbadano potencjalne związki między poczuciem kontroli, samotnością i samooceną a problematycznym korzystaniem z gier komputerowych. W badaniu wzięło udział 141 graczy online (w tym 86 mężczyzn i 51 kobiet) w wieku od 18 do 44 lat. Sondaż przeprowadzono za pomocą ankiety internetowej, zamieszczonej na wirtualnych grupach o tematyce gier. Respondenci wypełniali Kwestionariusz Zaburzeń Grania w Internecie-20, Skalę Samotności De Jong Gierveld, Skalę Samooceny Rosenberga (SES) oraz Skalę I-E Rottera. Analiza statystyczna wykazała, że poziom uzależnienia od gier internetowych jest negatywnie skorelowany z samooceną oraz dodatnio skorelowany z umiejscowieniem kontroli. Oznacza to, że niska samoocena oraz zewnętrzne umiejscowienie kontroli mogą stanowić potencjalne czynniki ryzyka uzależnienia od gier internetowych. Pozostałe testowane w badaniu zależności okazały się nieistotne statystycznie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies