Tematem badań niniejszej pracy magisterskiej jest środowisko drogistowskie w Polsce w latach 20. XX wieku w świetle „Drogerzysty”. W ciągu dwudziestolecia międzywojennego Polska po latach zaborów stanęła przed wyjątkowymi wyzwaniami, ale i nowymi możliwościami; przeszła przez liczne zmiany społeczne, kulturowe oraz gospodarcze, które miały między innymi znaczący wpływ na rozwój różnych gałęzi życia zawodowego. Jedną z nich była branża drogistowska, która oferując produkty tak zwanej pierwszej potrzeby związane z higieną, kosmetyką i zdrowiem, odgrywała istotną rolę w kraju. Dowiedzenie postawionej tezy dokonano poprzez zgłębienie i zrozumienie specyfiki środowiska drogistowskiego w II Rzeczpospolitej. Praca pozwala również poznać oraz docenić zapomnianą i pomijaną dotychczas część historii. Oparta jest ona w głównej mierze o czasopismo ,,Drogerzysta” z lat 20. XX wieku, które wydawane przez drogerzystów głównie dla przedstawicieli środowiska drogistowskiego, było kluczowym wyrazicielem charakteru jego działalności i wszelkich związanych z nim kwestii. Aby uwiarygodnić, uzupełnić oraz lepiej zrozumieć zawarte w omawianym czasopiśmie treści, tytułowy rozdział poprzedzony jest przedstawieniem sylwetki drogerzysty oraz specyfiki jego działalności w oparciu o literaturę przedmiotu i ukazaniem potencjalnej siły oddziaływania omawianego czasopisma na społeczeństwo polskie poprzez charakterystykę kategorii prasy do której możemy je przyporządkować. Rozdział pierwszy poświęcony jest przedstawieniu sylwetki drogerzysty, jako przedsiębiorcy, między innymi poprzez analizę zakresu posiadanych przez niego kompetencji czy sposobu w jaki je nabywał oraz charakterystyki drogerii, jako istotnego elementu polskiego krajobrazu handlowego w dwudziestoleciu międzywojennym. Przeanalizowano tu również najważniejsze akty prawne dotyczące środowiska drogistowskiego, które pokazują nie tylko ich 5 znaczny wpływ na charakter i zakres działalności drogerii w II Rzeczpospolitej, ale również wyjaśniają przyczyny sporu drogerzystów z aptekarzami w omawianym okresie. W jednym z podrozdziałów zostały zgłębione również wszelkie aspekty związane z istnieniem rozmaitych zrzeszeń drogistowskich, które odegrały niezwykle kluczową rolę w organizacji, reprezentacji oraz rozwoju tej branży. Rozdział drugi jest poświęcony analizie polskiej prasy drogistowskiej w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Jej systematyka pozwala zdefiniować obowiązujące wówczas kryteria dla prasy drogistowskiej, zwracając między innymi uwagę na tematykę, styl i jej zawartość. Pozwala to nie tylko dokładniejsze zrozumienie specyfiki tego rodzaju publikacji, ale również wymienić ich tytuły. Następnie, osadzono je w kontekście szerszej historii i przedstawiono, jakie czynniki oraz wydarzenia miały wpływ na rozwój prasy drogistowskiej, uwzględniając zmiany w przemyśle kosmetycznym oraz ówczesne tendencje społeczne i polityczne. Zaprezentowano tu również statystykę dotyczącą nakładów oraz czytelnictwa omawianych czasopism w kontekście innych periodyków z tego samego okresu. Trzeci rozdział koncentruje się z kolei na wybranych problemach środowiska drogerzystów w latach 20. XX wieku, w świetle tygodnika ,,Drogerzysta”. Stanowi on wkład w zrozumienie historii branży drogistowskiej w Polsce międzywojennej, jako że omawiane czasopismo w omawianym okresie było głównym i oficjalnym wyrazicielem wszelkich kwestii związanych z funkcjonowaniem środowiska drogistowskiego w II Rzeczpospolitej. Przedstawiono tu między innymi jego sposób funkcjonowania, dotykające go rozmaite problemy gospodarcze, wkład pokolenia młodych drogerzystów na rozwój całej branży, relacje między przemysłem chemicznym a drogeryjnym czy charakter treści zaliczanych do tak zwanego poradnictwa.
The research topic of this master's thesis is the Drogerist milieu in Poland in the 1920s in light of the "Drogerzyst". During the interwar period, Poland, after the years of annexation, faced unique challenges but also new opportunities; it went through numerous social, cultural and economic changes, which, among other things, had a significant impact on the development of various branches of professional life. One of these was the drugstore industry, which, offering so-called necessities related to hygiene, cosmetics and health, played an important role in the country. Proving the thesis posed was done by exploring and understanding the peculiarities of the drogist environment in the Second Republic. The work also allows one to learn and appreciate a part of history that has been forgotten and overlooked so far. It is based mainly on the magazine , "Drogerzysta" from the 1920s, which was published by the Drogerzysta mainly for representatives of the Drogerist milieu, and was a key expression of the nature of its activities and all issues related to it. In order to substantiate, supplement and better understand the content of the magazine in question, the title chapter is preceded by a presentation of the silhouette of the Drogerzysta and the specifics of its activities based on the literature on the subject, and a demonstration of the potential impact of the magazine in question on Polish society through the characterization of the press category to which we can assign it. The first chapter is devoted to presenting the silhouette of the druggist, as an entrepreneur, including by analyzing the scope of his competencies or the way he acquired them, and the characteristics of the drugstore, as an important element of the Polish commercial landscape in the interwar period. Also analyzed here are the most important legal acts affecting the drugstore environment, which show not only their 5 significant impact on the nature and scope of drugstore activity in the Second Polish Republic, but also explain the reasons for the dispute between druggists and pharmacists during the period in question. A subsection also explores all aspects of the existence of various drugstore associations, which played an extremely key role in the organization, representation and development of the industry. The second chapter is devoted to the analysis of the Polish drogist press in the interwar period. Its systematization makes it possible to define the then-current criteria for the drogist press, paying attention to, among other things, the subject matter, style and its content. This allows not only a more accurate understanding of the specifics of this type of publication, but also to list its titles. Then, they are set in the context of the broader history and show what factors and events influenced the development of the drogist press, taking into account changes in the cosmetics industry and the social and political trends of the time. It also presents statistics on the circulation and readership of the periodicals in question in the context of other periodicals from the same period. The third chapter, in turn, focuses on selected problems of the druggist community in the 1920s, in light of the weekly ,,Druggist". It contributes to the understanding of the history of the drugstore industry in interwar Poland, as the magazine under discussion during the period in question was the main and official exponent of all issues related to the functioning of the drugstore community in the Second Republic. It presents, among other things, its mode of functioning, the various economic problems affecting it, the contribution of a generation of young druggists to the development of the entire industry, the relationship between the chemical and drugstore industries, or the nature of the content classified as so-called advice.