Tytuł pozycji:
Administrative judiciary in the interwar period
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r. zapowiedź utworzenia conajmniej dwuinstancyjnego sądownictwa administracyjnego, powołanego do kontroli legalności aktów administracji, orzekającego z udziałem czynnika obywatelskiego, znalazła się w Konstytucji Marcowej z dnia 17 marca 1921 r. Ostatecznie, z powodu problemów finansowych państwa i braku dostatecznej liczby potencjalnych sędziów, w rezultacie przyjęcia ustawy o Najwyższym Trybunale Administracyjnym z 6 sierpnia 1922 r. zdecydowano o wykorzystaniu wzorca austriackiego (Najwyższy Trybunał Administracyjny w Warszawie - model jednoinstancyjny, uprawnienia kasacyjne). Budowę systemu wieloinstancyjnego odłożono na później. Utrzymano jednak na ziemiach dawnego zaboru pruskiego dotychczasowy, odziedziczony po okresie zaborów (i zmodyfikowany do warunków polskich) system wieloinstancyjny (wydziały powiatowe, Wojewódzkie Sądy administracyjne w Katowicach, Poznaniu i Toruniu oraz Najwyższy Trybunał Administracyjny). Mimo wielu głosów nauki i praktyki, domagających się zmian, oraz prac nad reformą ustawa z 1922 roku została zastąpiona nowym prawem o Najwyższym Trybunale Administracyjnym w 1932 roku, które nie zmieniło dotychczasowego ustroju i zakresu kompetencji NTA. Nadal też, do wybuchu II wojny światowej funkcjonował - obok systemu jednoinstancyjnego dla większości ziem polskich - system popruski na terenach dawnego zaboru pruskiego.
After Poland regained independence in 1918, the announcement of the creation of at least two-instance administrative courts, established to control the legality of administrative acts and adjudicating with the participation of the citizen, was included in the March Constitution of March 17, 1921. Ultimately, due to the state's financial problems and the lack of a sufficient number of potential judges, as a result of the adoption of the Act on the Supreme Administrative Tribunal of August 6, 1922, it was decided to use the Austrian model (Supreme Administrative Tribunal in Warsaw - single-instance model, cassation powers). The construction of a multi-instance system was postponed. However, the existing multi-instance system (district departments, Provincial Administrative Courts in Katowice, Poznań and Toruń and the Supreme Administrative Tribunal) was maintained in the lands of the former Prussian partition, inherited after the partition period (and modified to Polish conditions). Despite many voices from science and practice demanding changes and work on reform, the 1922 Act was replaced by a new law on the Supreme Administrative Tribunal in 1932, which did not change the existing system and scope of competences of the NTA. Until the outbreak of World War II, the Prussian system continued to function - in addition to the single-instance system for most Polish lands - in the areas of the former Prussian partition