System prezydencki jako forma rządów nieodzownie kojarzony jest z amerykańskiem systemem politycznym. Nie jest to wszakże skojarzenie błędne, gdyż prezydencjalizm zawsze pośrednio związany jest z analizą systemu amerykańskiego, który stał się dla niej początkiem, a tym samym punktem odniesienia. Niemniej jednak, z prezydenturami rządzącymi, a więc silną pozycją głowy państwa w systemie, która swoje umocowanie znajduje w przepisach konstytucyjnych i praktyce, mamy do czynienia także w innych częściach świata, w formie daleko odbiegającej od swojego pierwowzoru.
Celem pracy jest ukazanie, iż system prezydencki nie jest systemem jednolitym, jak zwykło się go nazywać, sztywnym, co ukaże przedstawiona w pracy analiza systemowa. Owa sztywność podziału władzy przypisana do tej formuły rządu zdaje się być jednym z jego elementów konstruujących typ idealny, jakim żaden system polityczny w praktyce być nie może i nie potrafi. Zamiarem pracy jest ukazanie, iż rządzące prezydentury mogą występować w różnych wariantach relacji pomiędzy organami władzy, a tym samym współczesny system prezydencki przechodzi proces, który zdaniem autorki można nazwać ewolucją. Ewolucją, która w zależności od państwa, jego historii politycznej i genezy powstania, cech charakterystycznych, przebiega w różnym kierunku, począwszy od przerodzenia się klasycznej prezydentury rządzącej w hiperprezydencjalizm, a więc prezydenturę absolutystyczną, czy też w silny prezydencjalizm wzbogacony o elementy parlamentarne.
The presidential system as a form of government is indispensably associated with the American political system. However, this is not a wrong association, as presidentialism is always indirectly related to the analysis of the American system, which became its beginning and thus a point of reference. Nevertheless, the ruling presidencies, i.e. the strong position of the head of state in the system, which is anchored in constitutional regulations and practice, are also present in other parts of the world, in a form that is far different from the original.
The aim of the work is to show that the presidential system is not a uniform system, as it is usually called, rigid, as shown in the system analysis presented in the paper. The rigidity of the division of powers ascribed to this formula of government seems to be one of the elements that construct an ideal type, which no political system can and can not be in practice.
The intention of the work is to show that ruling presidencies may occur in various variants of relations between the authorities, and thus the contemporary presidential system is undergoing a process that, in the author's opinion, can be called an evolution. An evolution which, depending on the state, its political history and the genesis of its uprising, and its characteristics, proceeds in a different direction, starting from the transformation of the classic ruling presidency into hyper-presidency, i.e. an absolutist presidency, or into a strong presidency enriched with parliamentary elements.