Tytuł pozycji:
Carl Snoilsky’s "Svenska bilder" and cultural memory in the 19th Century
This article presents the research project “Searching for a New National Identity: The
Construction of Swedish Cultural Memory in Carl Snoilsky’s Poems Svenska bilder”, and functions as an introduction to the four subsequent articles in this issue of Studia Litteraria, which
are the result of the project. The principal aim of the project was a comprehensive analysis of
the construction of cultural memory in Carl Snoilsky’s cycle of poems Svenska bilder (Swedish
Pictures) for many decades being part of the core canon of Swedish literature, but which remains
largely forgotten today. In part one, the article outlines the complex process of the creation and
publication of Svenska bilder. It also reviews the state of research on Snoilsky’s cycle, justifying
the need for new theoretical perspectives. In part two, the article analyses ways in which national
memory is portrayed in Svenska bilder at different intra- and extranarrative levels, arguing that
cultural memory and its preservation are among the central themes of the cycle. In part three,
the article illuminates the construction of cultural memory in Svenska bilder as an example of
nineteenth-century European cultural memory. The article considers three features, typical of
nineteenth-century collective memory culture, to be particularly important for Snoilsky’s poems:
subjectivisation, historicisation, and nationalisation. In part four, the article discusses Svenska
bilder as an attempt to democratise the model of Swedish national memory created by the Romantics. The article argues that the cultural memory in Svenska bilder in many ways reflects the liberal ideas of the second half of the nineteenth century advocated by Snoilsky. In part five,
the article examines the place of Polishness in the construction of Swedish cultural memory in
Svenska bilder. Although Snoilsky considered himself a friend of Poland and an advocate for
the Polish independence movements, in his cycle he assigns Polishness the role of the negative
Other that serves to consolidate a positively characterised Swedish national identity. The article
concludes with a short presentation of the four articles that are the fruits of the presented project.
Artykuł jest prezentacją projektu naukowego „Searching for a New National Identity: The Construction of Swedish Cultural Memory in Carl Snoilsky’s Poems Svenska bilder”
i pełni funkcję wprowadzenia do czterech kolejnych artykułów niniejszego numeru czasopisma Studia Litteraria, będących rezultatem projektu. Głównym celem prezentowanego projektu
była wszechstronna analiza konstrukcji pamięci kulturowej w cyklu wierszy Svenska bilder
(Szwedzkie obrazy) Carla Snoilsky’ego, zaliczanego przez wiele dziesięcioleci do ścisłego kanonu literatury szwedzkiej, a dziś w dużym stopniu zapomnianego. W części pierwszej artykuł
przedstawia skomplikowany proces powstawania i publikacji Svenska bilder. Dokonuje także
przeglądu stanu badań nad cyklem Snoilsky’ego, motywując potrzebę nowych perspektyw teoretycznych. W części drugiej artykuł analizuje sposoby ukazania pamięci narodowej w Svenska
bilder na różnych poziomach intra- i ekstranarracyjnych, dowodząc, że pamięć kulturowa i jej
przechowywanie należą do centralnych tematów cyklu. W części trzeciej artykuł naświetla
konstrukcję pamięci kulturowej w Svenska bilder jako przykład XIX-wiecznej europejskiej
pamięci kulturowej. Za szczególnie ważne dla wierszy Snoilsky’ego artykuł uznaje trzy cechy,
typowe dla XIX-wiecznej kultury pamięci zbiorowej: subiektywizację, historyzację i nacjonalizację. W części czwartej artykuł omawia Svenska bilder jako próbę demokratyzacji stworzonego przez romantyków wzorca szwedzkiej pamięci narodowej. Artykuł dowodzi, że pamięć kulturowa w Svenska bilder pod wieloma względami odzwierciedla liberalne idee drugiej
połowy XIX wieku, których Snoilsky był zwolennikiem. W części piątej artykuł bada miejsce
polskości w konstrukcji szwedzkiej pamięci kulturowej w Svenska bilder. Mimo że Snoilsky
uważał się za przyjaciela Polski i orędownika polskich ruchów niepodległościowych, w swym
cyklu przydzielił polskości rolę negatywnego Innego, służącego do konsolidacji pozytywnie
nacechowanej szwedzkiej tożsamości narodowej. Tekst kończy krótka prezentacja czterech artykułów, będących owocami prezentowanego projektu.